Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104), Fid:86, Did:0, useCase: 0


Grāmata: Kā no programmu lietotāja kļūt par to radītāju?

Redakcija
Redakcija

Soctīklu stimulu un datorspēļu pārbagātībā bērni ātri vien nonāk pie secinājuma, ka dators – tā ir lieliska izklaides platforma ar krāšņu saturu. Tikko Apgādā Zvaigzne ABC izdotā grāmata “Programmēšana skolēniem. Tas ir tik vienkārši!” bērnu, kurš labprāt šo saturu patērē, paņem aiz rokas un ieved satura radītāju pasaulē, nemitīgi motivējot – “Tas ir vienkārši!”, “Tas ir tik interesanti!” un galvenais “Tu vari!”. Tādējādi bērnam nemaz vairs nešķiet, ka dators un tā darbības principi ir sarežģīti vai pat mistiski. Grāmata palīdz attīstīt algoritmisko domāšanu un apjaust, ka gandrīz visu, ko var izgudrot, var arī izveidot, turklāt – pašrocīgi! “Programmēšana skolēniem. Tas ir tik vienkārši!” ir noderīga jebkuram, kas vēlas apgūt programmēšanu, bet visvairāk piemērota sākumskolas un pamatskolas vecuma bērniem, jo satur jautrus piemērus un raibas ilustrācijas.

Vecāki, kuri vēlas, lai pie datora pavadītais laiks būtu produktīvs un interesants, ar šīs grāmatas palīdzību motivēs bērnus darboties un apgūt jaunas zināšanas.

Grāmata sākas ar īsu ievadu par to, kas ir programmēšana, izmantojot jautru piemēru par robotu viesmīli, kas izlauž sienu, jo nav instruēts izmantot durvis. Pirmā programmēšanas valoda, ko bērni apgūst, ir Scratch – valoda, kuras izmantošanai nav nepieciešamas nekādas angļu valodas zināšanas. Scratch vide ir krāsaina un viegli uztverama, kas ļauj apgūt programmēšanas pamatus gluži kā spēlējoties. Un spēļu un aktivitāšu te ir daudz – bērniem jāveido spēle, kur nešpetnais pērtiķis mētā banānus, jāuzbūvē lidmašīna, kas atstāj dūmu strēli, jākomponē skaņdarbs... Jauni jēdzieni un valodas iespējas tiek apgūtas pakāpeniski, pielietojot tos nelielos projektos.

Atsaucoties uz līdzībām ar valodu Scratch, tiek apgūta otrā programmēšanas valoda – Python. Komanda “print” taču ir tas pats, kas Scratch bloks “teikt”, bet “i = 3” ir tas pats, kas “iestatīt i uz 3”! Patiešām – tas ir tik vienkārši! Strādājot Python vidē, skolēns var justies gluži kā programmētājs no filmām – ekrānā ņirb krāsainas teksta rindiņas. Caur piemēriem bagātu teorijas daļu un dažādiem projektiem skolēns apjauš, ka, lai gan Python ir sarežģītāka valoda, kurā vieglāk kļūdīties, tās iespējas ir daudz plašākas. Šeit iekļauti tādi projekti kā zīmēšanas rīka veidošana, citplanētietis, kas bola un mirkšķina aci, un zemūdene – burbuļu spridzinātājs. Nodaļā aprakstīti arī dažādi kļūdu veidi un paņēmieni, kā kļūdas atrast, kā arī logu izveidošana un bibliotēku – lietošanai gatavu programmu fragmentu – izmantošana.

Lieliski! Skolēns ir iemācījies radīt programmas, bet vai viņš saprot, kā dators vispār darbojas? Tur līdzēs nodaļa par datora uzbūvi, kas uzskatāmā veidā ar piemēriem un salīdzinājumiem ne tikai “atver datora vāku”, bet arī izskaidro, kas ir binārā sistēma un kā to izmanto. Nodaļā arī pastāstīts, kas ir internets un ar ko datu sūtīšana līdzinās pasta sūtīšanai.

Grāmatas beigas sniedz iedvesmu turpināt programmēt – te ir stāsts par citām programmēšanas valodām, par slaveniem programmētajiem, mobilajām lietotnēm un Raspberry Pi.

No angļu valodas tulkojusi Sabīne Trēde.