Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121), Fid:245, Did:0, useCase: 0


3 idejas, ar ko aizstāt bērnu ārpusskolas nodarbības mājās

Redakcija
Redakcija

Daudziem bērniem neatņemama ikdienas daļa ir ārpusskolas aktivitātes – mūzikas nodarbības, sporta pulciņi, dejas. Lai arī no nākamās nedēļas valstī gaidāms ierobežojumu atvieglojums un visi bērni dosies uz skolu klātienē, interešu izglītības pulciņi pieejami ne katram. Šajā laikā vecāki, pastiprināti aizdomājas, kā nodarbināt savus bērnus. Gjensidige Latvija stāsta, ar kādām nodarbēm aizvietot ierastos ārpusskolas nodarbību pulciņus mājās.

Paejot mājsēdes laikam, no 15. novembra visi bērni atgriežas skolā. Lai arī mācības visiem bērniem notiks klātienē un vecāku ikdiena ir nedaudz atvieglota, var gadīties, ka lielai daļai bērnu izpaliek ārpusskolas nodarbības. Lai arī bērnam ārkārtīgi svarīga atpūta, šajā laikā bērnu nodarbināšanai mājās jāpievērš pastiprināta uzmanība, lai ne tikai turpinātu attīstīt viņu iemaņas, bet arī vērtīgi ieguldītu neizsmeļamo enerģiju. Īpaši tas svarīgi sākumskolas vecuma bērniem.

“Bērna interešu izglītība, neatkarīgi no tā, vai tā tiek organizēta mājās vai pulciņos, būtu jāizvēlas, pamatojoties ne tikai uz viņa interesēm un vēlmēm, bet arī uz mērķi – ko mēs ar to vēlamies panākt? Ja tā ir bērna radošā, fiziskā un motoriskā vai garīgā attīstība, jāapzina atbilstošas iespējas un nodarbes, kas bērnam būs interesantas,” stāsta Gjensidige Latvija vadītāja Sanita Glovecka.

Sīkās motorikas attīstība

Sīkās motorikas prasmes – spēja reproducēt precīzas kustības ar roku un pirkstiem ir svarīgs punkts ne tikai skaista rokraksta veidošanai, bet arī bērna kopējā attīstībā. Sīkās motorikas attīstību mājas apstākļos bērniem vecumā no 6 līdz 8 gadiem veicinās vienkāršas lietas – nelielu kontūru griešana un locīšana un plastilīna modelēšanu. Lielākiem bērniem savukārt var piedāvāt jau grūtākus rokdarbus – piemēram, sarežģītu ornamentu – sniegpārslu, zvaigžņu un ziedu griešanu un krāsošanu, ar kuriem vēlāk var izrotāt savas istabas sienas. Īpaši tas aktuāli tuvojoties svētku laikam. Ja rotājumi un modelēšana bērnam šķiet garlaicīgi, vecāki var apsvērt bērnu eksperimentu grāmatu iegādi vai video atlasi, kuros izklāstīti interesanti ķīmiskie eksperimenti, piemēram, sāls kristālu audzēšana vai skūšanās putu gļotu izveide. Taču pirms jebkuras rokdarbu nodarbes vecākiem būtu jāvienojas ar saviem bērniem par drošības apsvērumiem, kas būtu jāņem vērā pirms katras rokdarbu reizes, piemēram – ķīmiskie eksperimenti ir veicami tikai kopā, savukārt darbs ar šķērēm noris, sēžot pie darbagalda, nevis dīvānā.

Fiziskā aktivitāte mājas apstākļos

Laikā, kad ārā jau ir auksts un sporta pulciņi nav pieejami visiem, vecākiem ir ieteicams parūpēties par to, lai bērns veiktu vingrinājumus mājas apstākļos. Regulāri vingrinājumi bērniem ir daudz svarīgāki nekā pieaugušajiem, jo viņu ķermenis un organisms ir formēšanās sākumā. Tādēļ, ja dzīvesveids ir fiziski neaktīvs, nereti bērns sastopas ar stājas, svara un fiziskās attīstības traucējumiem. Augošam organismam ir nepieciešamas aptuveni 75 līdz 100 mērenas enerģiskas fiziskās aktivitātes minūtes nedēļā. Tas nozīmē, ka ikdienā bērnam būtu jāvelta aptuveni 10-15 minūtes nelieliem vingrojumiem – stiepšanās no rīta, iesildīšanās vingrojumi, dejošana vai vienkārši aktīva rosīšanās pa māju. Ja vecākiem nav pieredzes ar vingrinājumiem, ir ieteicams konsultēties par to ar profesionālu sporta treneri vai pārliecināties par to izpildes patstāvīgi. Par labu nāks arī kopīgas pastaigas. Bērnu vingrinājumus var atrast tiešsaistes resursos – daudzi no tiem ir pieejami bez maksas vietnē YouTube. Tāpat neliela vingrošana ikdienā bērniem var būt lielisks sākums nopietnākiem sportiskiem sasniegumiem.

Pareiza tiešsaistes satura izvēle

Liela daļa vecāku uzskata, ka iedodot bērnam viedierīci, tie piedāvā viņam nodarbi, kas neprasa no viņa nekādu intelektuālu piepūli, un, kas ir viendabīga un nogurdinoša. Taču realitātē viss ir atkarīgs no satura, ko bērns patērē. Vecākiem ir ieteicams pārskatīt bērna planšetes, un kopīgi ar bērnu izvērtēt tās saturu un “izrevidēt” to no muļķīgām spēlēm. Šo spēļu vietā vecāki kopā ar bērniem izvēlas citas interaktīvās spēles, kuru procesā bērns apgūst kaut ko jaunu, piemēram, skaitļošanu vai jaunu valodu. To pašu ieteicams izdarīt ar video kanāliem, kuriem bērns ir patstāvīgi piesekojis, to vietā piedāvājot alternatīvas – pamācošus video, bērnu filmas, virtuālās grāmatas un “soli pa solim” rokdarbu video.

Vēl jo vairāk, liela daļa tiešsaistes izglītības projektu uz pandēmijas laiku ir atvēruši savus materiālus bezmaksas piekļuvei, tādējādi ļaujot doties virtuālas muzeju tūrēs, ceļojumos pa pasauli un citos izzinošos piedzīvojumos. Tagad bērns var apgūt mākslas pamatus vienā vidē un pēcāk doties ekskursijā uz Luvras muzeju, neizejot no savas istabas. Tajā pašā laikā vecākiem ir jāatceras, ka viedierīču patērēšanas laiks pirmo klašu skolēniem nedrīkst pārsniegt trīs līdz četras stundas dienā.

Gjensidige Latvija atgādina, ka, izvēloties nodarbību veidu un to intensitāti, ir jāņem vērā bērna vecuma īpatnības. Dažādiem 6 – 9 gadus veciem bērniem, intereses un spējas mēdz būt ļoti atšķirīgas. Tādēļ vecākiem jāsaprot, ka no pirmsskolas vecuma bērnam nevajadzētu prasīt nopietnus rezultātus, bet tajā pašā laikā viņiem rūpīgi jāuzrauga progress un jābūt gataviem iesaistīties, lai palīdzētu.