Pareizo riepu izvēle tavam auto - Svarīgākie kritēriji, kas jāievēro!

Līdz ar palēnu, bet neatvairāmu rudens un ziemas iestāšanos, pienācis brīdis, kad autovadītājiem jāsāk domāt par savu automašīnu riteņiem un to nepieciešamību apaut ar ziemas riepām.

Drukāt

Riepas nav mūžīgas, to zina katrs autovadītājs, un to lietošanas laiks ir atkarīgs ne tikai no mehāniskās iedarbības (spiediena, braukšanas manieres, automašīnas slodzes), bet arī no ekspluatācijas un uzglabāšanas laikā notiekošajām dažādajām ķīmiskajām reakcijām. Riepu gumijas noveco gaismas, siltuma, skābekļa, ozona ietekmē un citu iemeslu dēļ. Tādēļ ir būtiski glabāt riepas sausā, no tiešiem saules stariem un temperatūras svārstībām pasargātā, pastāvīgi vēdinātā telpā. Tas nozīmē vien to, ka, ja nepareizi esam glabājuši riepas, nākamajā sezonā tās būs praktiski nelietojamas. Tomēr - tiek uzskatīts, ka daļa svarīgo riepu īpašību izzūd piecu līdz sešu gadu laikā no to izgatavošanas brīža. Ražošanas laiku ir pavisam vienkārši pārbaudīt pašiem: tas ir nosakāms pēc sērijas numura, kas atrodas uz riepas sieniņas. Sērijas numuru veido burtu un ciparu kods, un beidzamie četri vai trīs skaitļi parāda ražošanas laiku. Pirmie divi nozīmē ražošanas nedēļu, bet atlikušie – gadu (piemēram, 1800 nozīmē 18. nedēļa 2000. gadā).

Kad plānojam iegādāties ziemas riepas, vajadzētu pievērst uzmanību riepu vecumam. Riepām, tāpat kā visiem citiem produktiem ir savs derīguma termiņš, tāpēc, izvēloties vecas riepas, pat ja tām ir pietiekami liels protektoru raksta dziļums, riskējam ar savu un sava auto drošību. Pērkot jau lietotas riepas, par to tehnisko stāvokli visvairāk izstāsta to izskats. Ja protektoru raksts ir dziļš, riepas tiek uztvertas kā jaunas un to iespējamais lietojums un kalpošanas laiks ir vēl viena sezona. Taču vienīgā īsti pozitīvā šādu riepu īpašība ir to zemāka cena. Lai gan riepa var izskatīties labi, it kā būtu lietota nedaudz, ja tā ir ļoti veca pēc ražošanas laika, iespējams, tā būs zaudējusi lielāko daļu no savām vajadzīgajām īpašībām. Tā vienkārši apskatot riepas to ārējais izskats var īsti neatspoguļot to šī brīža kvalitāti un var būt pat ļoti maldinošs. Riepai novecojot, gumija sacietē, un tādēļ pasliktinās tās saķere ar ceļa virsmu, pagarinās bremzēšanas ceļš. Riepu vecums un tehniskais stāvoklis ir īpaši nozīmīgs ziemā, kad braukšanas apstākļi ir apgrūtināti. Ja ceļa virsma ir slapja, slidena, ir svarīga laba riepu saķere ar ceļa virsmu, tāpēc ir daudz labāk, ja riepu gumija ir mīkstāka. Pastāv maldinošs uzskats, ka, atjaunojot riepas, atjaunojas arī to lietošanas laiks. Atjaunojot protektoru daļu vai pat visu riepu ar jaunu gumijas kārtu, savā ziņā var uzlaboties saķere ar ceļa virsmu, tomēr jāatceras, ka riepas vecums attiecas arī karkasu. Riepām ar vecāku karkasu palielinās sprāgšanas iespējamība. Rudenī piekrišanu gūs budžeta klases ziemas riepas.

Tikko iegādātu ziemas riepu sniegums ir atkarīgs ne tikai no mašīnas markas, bet arī no ekspluatācijas vietas, rakstura un intensitātes, kā arī vadīšanas stila un arī no summas, kādu nolemts tērēt jauna riepu komplekta iegādei. Katram riepu modelim piemīt īpašas tehniskās īpašības un raksturojumi, kā arī tehnoloģiskās protektora īpašības, kas tās atšķir no citiem riepu modeļiem.

Ja pārsvarā ziemā braucam tikai pa tīrītām pilsētas ielām un regulāri tīrītiem lielceļiem, kā arī reti sastopamies ar apledojušiem ceļiem, pilnīgi pietiekamas ir tā saucamās Centrāleiropas frikcijas ziemas riepas. Šīs riepas lieliski noderēs tiem autovadītājiem, kuri gan vasarā, gan ziemā lieto vienas un tās pašas riepas – vissezonas riepas. Ārējās malas pleca forma un protektora iegriezumi padara riepas viegli vadāmas un nodrošina stabilu braukšanu, kamēr riepu iekšmalas plecs nodrošina gana labu saķeri.

Drukāt

Tev jābūt autorizētam,