Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource1 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource1), Fid:22, Did:0, useCase: 3

Mīļotajam dāvanā rozā apakšbikses jeb kam un ko Valentīndienā dāvina Japānā

Tuvojoties Valentīndienai, japāņu konditorejas uzņēmumi sarosās ne pa jokam. Visos supermārketos, metro stacijās, mazajos diennakts veikaliņos un lielajos universālveikalos par godu mīlestības dienai tiek ierīkoti speciāli stendi, vitrīnas un pat veselas nodaļas. Goda vietās pie ieejas tiek izliktas populāru ražotāju šokolādes konfektes, kas glīti iepakotas nelielās kastītēs, komplekti pašrocīgai saldumu izgatavošanai no sērijas "Dari pats", šokolādes fondjū gatavošanai paredzētie katliņi...
Vārdu sakot, pirms Svētā Valentīna dienas svētkiem Japānu aptver īsts šokolādes drudzis.

Tikai dažu desmitu gadu laikā paradums atzīmēt visu mīlētāju dienu paspējis Japānai iegūt savus specifiskos apveidus. Galvenais, kā uzskata paši japāņi,- dāvināt mīļotajiem vīriešiem šokolādi. Šeit pie vainas arī lielā Krievzeme.
1936.gada 12. februārī Japānas žurnālos pirmo reizi parādījās labākās dāvanas vīrietim Valentīna dienā reklāma- šokolāde Morozoff, kas tika ražota krievu emigranta Valentīna Morozova konditorejas fabrikā. (tirdzniecības marka Morozoff pastāv arī šodien un līdz pat šim brīdim Japānā tā tiek uzskatīta par vienu no labākajām šokolādēm, kaut arī no dibinātāja palicis pāri vien nosaukums).
Japāņi noticēja, ka "īstie" ārzemnieki Valentīna dienu svin tieši tā un tiešām sāka dāvināt viens otram šokolādi. Tiesa, tā galīgi un pamatīgi šis paradums iesakņojās Austošās saules zemē tikai pēc ceturtdaļgadsimta (pēc kara). Un 1970 gadā uzdāvināt vīrietim šokolādes konfekšu kasti bija gandrīz tas pats, kas atzīties mīlestībā. Tomēr laiks ieviesa savas korekcijas un pievienoja šiem svētkiem vairāk nacionālās specifikas.

"Giri- čoko" jeb "šokolāde pienākuma vārdā"

Šodien, laikam, katrs vīrietis Japānā 14. februāra vakarā pārnes no darba mājās kasti ar šokolādes konfektēm. Viņš neslēpj to dziļi azotē, lai tikai sievai neuzdzītu greizsirdību, un arī necenšas ātrumā pa ceļam uz mājām apēst. Visiem tāpat ir skaidrs- tas ir "giri- čoko". Citiem vārdiem sakot- "šokolāde pienākuma vārdā". Parasti šādai dāvanai pamatā nav nekā personīga, tas ir tieši tāpat kā 8.martā pie mums un daudzviet citur pasaulē darbavietās kolēģi apsveic sievietes, uzdāvinot tulpi.

"Tomo- čoko" jeb "šokolāde draudzības vārdā"

Taču galvenos ienākumus šokolādes ražotāji gūst ne jau no "obligātajām" dāvaniņām. Pēc lielāko konditorejas uzņēmumu veikto pētījumu datiem vairāk kā 70% sieviešu šokolādi pērk, lai to uzdāvinātu... draudzenei. Taču tas nenozīmē, ka japānietes pēkšņi nolēmušas mainīt par 180 grādiem dzīvi un seksuālo orientāciju. Vienkārši tas ir jauns virziens un šo svētku svinēšanas specifika Japānā.

Dāvināt šokolādi tikai mīļotajam vīrietim nozīmē neiet kopsolī ar laiku un modi. Un patiešām: japāņu vīriešiem, kā likums, negaršo šokolāde. Ja kādam arī garšo, viņš to cenšas slēpt visādiem līdzekļiem. Tradicionālie saldumi ir sieviešu lauciņš. Un, neskatoties uz to, ka 20- 30 gadnieku izlutinātie japāņu jaunie cilvēki nejūt riebumu pret visādos iedomājamos un neiedomājamos toņos krāsotiem matiem, manikīra taisīšanu un ādas kopšanas līdzekļu izmantošanu, šokolādi viņi joprojām lieto minimāli.

Arī šokolādes konfekšu dizains tiek veidots ļoti sievišķīgs; vīriešus izmeklēti skaisti veidotie iepakojumi atstāj vienaldzīgus. Toties jebkura sieviete vēlas savā īpašumā iegūt Valentīndienas saldumus kaut vai kastītes dēļ, kurā tie iepakoti, pat, ja saturs viņai ir vienaldzīgs.
Loks noslēdzies- sieviete izvēlas un sieviete arī novērtē un apēd.

Mīļotajiem vīriešiem- šokolādes vietā... apakšbikses

Pēc nozīmes- tas ir, mīļotajiem, šokolādi dāvina vairs tikai meitenes skolas zēniem, kuri tām patīk. Un spītējot puritāniskajam "unisex" audzināšanas stilam Japānas skolās, savas pirmās šokolādes kastītes populārākie zēni, kuriem vienaudžu vidū tiek pievērsta lielāka meiteņu uzmanība, sāk saņemt jau sākot no otrās- trešās klases.

Ko tad lai dāvina pieaugusi sieviete mīļotajam vīrietim?
Japāņu sievietēm bija nepieciešami daži gadu desmiti , lai atzītu un pieņemtu savu mīļoto vīriešu nepatiku pret šokolādi un atļautu viņiem beidzot netēlot viltotu sajūsmu par saņemto Valentīndienas dāvanu. Tagad sievietes pārstājušas šos gardumus dāļāt nepateicīgajam stiprajam dzimumam un sākušas dāvināt šokolādi pašas sev. Tikmēr tukšo nišu pacentušies aizņemt vīriešu veļas ražotāji. Pie kam, viņi tāpat kā konditori, neorientējas uz vīriešu gaumi, kas valkās šo veļu, bet gan uz sieviešu priekšstatiem par skaistumu, kas to pirks.

Grūti iedomāties, ka kāds vīrietis labprātīgi varētu sev nopirkt rozā, dzeltenas vai oranžas apakšbikses ar miki- pelēm, snūpijiem vai kity kaķēniem. Bet tieši tāds vīriešu veļas sortiments arvien biežāk parādās veikalu plauktos blakus konfekšu kārbiņām. Diez vai dizaineri šajā ziņā būs pētījuši vīriešu gaumi un vēlmes. Uzdevums visticamāk būs bijis cits: iegūt galveno pircēju- sieviešu- sirdis. Veļa tikusi radīta ar aprēķinu,- ko vēlētos valkāt sieviete, ja viņa būtu vīrietis.

Šogad veļas ražotāji Valentīndienas svinēšanai japāņu stilā sagatavojuši dažus jaunus pārsteigumus. Viens no tiem- garums. Blakus klasiskajām, tā saucamajām "ģimenes" apakšbiksēm parādījušās tām ļoti līdzīgas bikses, tikai ar garumu līdz ceļiem.
Vēl viens jaunums, pēc visa spriežot "jaunākās šī gada Valentīndienas modes kliedziens"- vienkrāsainas trikotāžas apakšbikses ar platu gumiju, kas šokē ar saviem fosforiscējošiem toņiem, sākot no rozā līdz salātu zaļam.

"White day" jeb baltās šokolādes svētki

Tradīcija dāvināt un saņemt dāvanas Japānā apvīta ar milzumu noteikumu. Kad japāņi gatavo dāvanu, viņi visādi cenšas piezemēt un notušēt tās vērtību. Pie kam, jo dārgāka dāvana, jo vairāk par to tiks teikts, kā tā tāds nieks vien ir. Šeit galvenais nelikt dāvanas saņēmējam justies sasaistītam- viņam nav jājūtas parādā dāvinātājam.

Lai saglabātu līdzsvaru attiecībās, par katru saņemto dāvanu pretī jādod atbildes dāvana. Tā, piemēram, no kāzām katrs viesis aiziet, nesot sev līdz papīra maisiņu ar atbildes dāvanu no jaunlaulātajiem.

Izņēmums nav arī Valentīndiena. Pat ja tā ir formālā "giri- čoko", dāvana, rezultāts jāizlīdzina tik un tā. Tam Japānā eksistē (un, ja ticēt ļaunām mēlēm, tā tika speciāli izgudrota pateicoties vietējo konditorejas uzņēmumu īpašnieku sazvērestībai) "baltās šokolādes diena"- 14. marts.
Sievietes, kas uzdāvinājušas "giri- čoko" vīriešiem februārī, var būt drošas, ka pēc mēneša- 14. februārī- saņems savu porciju šokolādes. Tradicionāli tā būs baltā šokolāde kā pretstats vīriešu tumšajai.
Japāņu sievietēm Svētā Valentīna diena pārvēršas šokolādes svētkos visa mēneša garumā- vispirms konfektes no draudzenēm, pēc tam- no kolēģiem.

Bet konditorejas uzņēmumi jau naktī uz 15. februāra datumu, nomainot vitrīnu saturu no tumšās šokolādes iepakojumiem uz kastītēm ar balto šokolādi, cenšas nepievilt savu pircēju vēlmes.

Izmantoti materiāli no ria.ru