Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104), Fid:373, Did:0, useCase: 3


„Boriss Bērziņš. 1930 – 2002. LNMM kolekcija” Rīgas mākslas telpā

Redakcija
Redakcija

„Boriss Bērziņš. 1930 – 2002. LNMM kolekcija” Rīgas mākslas telpā
„Mākslinieks un modelis”
(1988, preskartons, eļļa, tempera, sudrabs. 137.5x107. LNMM).
Foto: Normunds Brasliņš

No 4. maija plkst. 14.00 Rīgas mākslas telpā latviešu gleznotāja – Meistara Borisa Bērziņa darbu kolekcija izstādē „Boriss Bērziņš. 1930 – 2002. LNMM kolekcija”. Tajā gandrīz 300 darbi no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Borisa Bērziņa kolekcijas, un lielākā daļa no tiem eksponēti pirmo reizi. Izstāde apskatāma līdz 12. jūnijam.

„Mani interesē plastiskums. Muguru gleznojot, zīmējot, mani piesaistīja sievietes figūra, kas atgādināja zemes reljefu – kā pakalni Vecpiebalgā. Vispār ar figūrām, kur ir izteikta stipra forma, tāpat kā klusā dabā ar sižetisku motīvu, var parādīt lielu izjūtu skalu – sēdoša figūra var radīt vitālu, priecīgu iespaidu, var robustu un smagnēju, pat dramatiski saspringtu. Šoreiz es vēlējos parādīt prieku. Vispār mani ārkārtīgi interesē it kā vienveidīga mugura, bet dažādās situācijās – pieslējusies pie krēsla, ieģērbta krūšturī vai apģērbta, tā pati muguras forma ir tik dažāda, ka man nekad nav garlaicīgi to gleznot. Bez tam pleci, viduklis – forma nekad neatkārtojas. Ne tikai apaļš, apaļš, bet tas apaļums ir dažāds. Tas ir interesantākais un grūtākais. (..) Saturs iznīkst, bet forma ir mūžīga. Kaut arī tieši saturs nosaka formu.”
Boriss Bērziņš (citāts no L. Slavas grāmatas „Dieva buča”, Jumava, 2000)

Boriss Bērziņš (1930 – 2002) ir viens no redzamākajiem pārstāvjiem Latvijas 20. gadsimta otrās puses kultūrainā. Vienmēr bijis aktīvs un sabiedrisks, atsaucīgs un humora pilns. Vērojis dzīvi un mākslu, domājis, vērtējis un gleznojis, visā dzīves garumā mērķtiecīgi risinot sev pašam izvirzītos uzdevumus. Saskaņā ar gleznotāja testamentu, Latvijas Nacionālais mākslas muzejs saņēmis mantojumā viņa radošo darbu kolekciju, savukārt, bagātīgais darbu klāsts sniedz pārliecinošu priekšstatu par mākslinieka ražīgā mūža veikumu, kur spilgti iezīmējas viņa pasaules uztveres un mākslinieciskās domāšanas savdabība.

Boriss Bērziņš uzskatīja, ka mākslā ir patiesības, kas nenoveco, un viņš nemeklēja speciālas tēmas un modeļus, bet veidoja pozitīvas ironijas piesātinātas kompozīcijas, it kā vienlaicīgi sacerot un attīstot sižetus, kas atklāj mākslinieka tēlaino domāšanu un netradicionālo pasaules redzējumu – tā ir dzīve ap mums, kuras centrā ir cilvēks kā mākslinieka nozīmīgākais intereses un izpētes avots. Viņa redzējums uz pasauli sev apkārt liek apbrīnot fantastisko zīmētāja talantu un pilnībā ierauj mākslinieka tēmu un tēlu pasaulē. Darbi izpildīti dažādās tehnikās – eļļas un akvareļa gleznojumi; kolāžas; zīmuļa, ogles, spalvu un tušu, lodīšu pildspalvu darbi izsmeļoši atklāj autora domāšanas īpatnības un pacietīgo darbu.

Izstādes „Boriss Bērziņš. 1930 – 2002. LNMM kolekcija” kuratore – Gundega Cēbere. Izstādes iekārtojuma autors – Kristians Brekte.

16. maijā plkst. 13.00 Rīgas mākslas telpā aicinām uz sarunu un pastaigu izstādē „Boriss Bērziņš. 1930 – 2002. LNMM kolekcija”. Tās laikā tikšanās ar izstādes kuratori Gundegu Cēberi, mākslinieku Kristianu Brekti, mākslas zinātnieci Laimu Slavu un uzņēmēju, pašreizējo Latvijas veselības ministru un Borisa Bērziņa mākslas darbu kolekcionāru Gunti Belēviču.