Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121), Fid:329, Did:0, useCase: 0


Noderīgi padomi, kā pasargāt redzi, ilgstoši strādājot pie datora

Redakcija
Redakcija

Arī jaunais, 2021.gads, mūsu dzīvēs ir ienācis ar dažnedažādiem pulcēšanās ierobežojumiem, kas nozīmē to, ka darbs mājās vēl joprojām tiek uzskatīts par drošāku nekā rosīšanās pa biroja telpām. Protams, nevar noliegt, ka darbam no māju ir zināmas priekšrocības, taču neiztikt arī bez likumsakarīgiem sarežģījumiem. Viens no tiem ir negaidīta redzes pasliktināšanās, ko izraisa nekontrolēti ilgstošs darbs pie datora.

Ne pārāk tuvu, ne pārāk tālu jeb attālumam ir nozīme

Redzes pasargāšanai un negaidītu redzes bojājumu novēršanai būtu ieteicams pielietot dažnedažādus, praksē pierādītus paņēmienus, to skaitā - ievērot optimālu distanci no datora ekrāna. Būtiski atcerēties, ka gan atrašanās pārāk tuvu, kā arī pārāk tālu no ierīces monitora var būt potenciāli kaitīga jūtīgajiem acu orgāniem.

Kāds tad īsti ir šis optimālais attālums? Balstoties gan uz ergonomikas, gan acu veselības ekspertu viedokļiem, šī distance ir mērāma aptuveni 60 līdz 75 centimetros. Savukārt attālums, kas ir mazāks par 45 centimetriem no monitora, jau ir vērtējams kā īpaši bīstams cilvēka acu veselībai.

Jāpiebilst, ka pārāk tāla acu atrašanās no datortehnikas ekrāna var izraisīt ilgstošu acu sasprindzinājumu jeb pārpūli, kas, visticamāk, rezultēsies ne tikai ar redzes problēmu saasināšanos, bet arī Jūsu darba spēju pazemināšanos.

Nekas nav svarīgāks par regulāriem atelpas brīžiem

Lai acis darba laikā netiktu pārslogotas, ar optimālu attālumu no datora ekrāna vien būs par maz. Ikvienam mājas ofisa entuziastam derētu atminēties arī par regulāru atelpas brīžu ieturēšanu. Šīs pauzītes būtu rekomendējams ieturēt vismaz reizi 2 stundās, savukārt to vēlamajam ilgumam vajadzētu sasniegt apmēram 10 līdz 15 minūtes.

Runājot par atelpas brīžiem, Jūsu acu veselībai lieti noderēs arī tāds ieradums kā regulāra ūdens iemalkošana. Lai gan ūdens diemžēl nebūs tas dzēriens, kas uzlādēs Jūsu enerģijas krātuves ar jaunu un entuziastisku apņēmības vilni, tas palīdzēs ķermenī uzturēt pietiekamu mitruma līmeni, kas būs efektīvs palīgs, lai izvairītos no tik ļoti nepatīkamā sausās acs sindroma.

‘Nē’ tiešajiem saules stariem un spožām galda lampām

Jūsu acu veselībai par labu nāks arī ieteikums izvairīties no jebkāda veida atspīdumiem datora monitorā. Šeit būtisku lomu spēlē ierīču novietojums telpā jeb tas, kādā leņķī Jūsu datortehnika izvietota attiecībā pret logu un/vai istabā esošajiem apgaismojuma elementiem. Pats galvenais šajā jautājumā būtu pateikt treknu ‘nē’ tiešo saules staru atspīduma iespējamībai Jūsu ierīces ekrānā.

Spožās saules izraisītais atspīdums ne tikai apžilbinās ierīces lietotāja acis, bet arī traucēs acīm skaidri saskatīt ekrānā attēloto objektu un/vai tekstu, kas ir viens no ceļiem virzienā uz acu pārslodzes un citu acu veselības sarežģījumu rašanos.

Arī pārlieku spilgtas galda lampas, kas ir tieši vērstas pret datora monitoru, izraisīs to pašu efektu, ko spilgtā dienas gaisma. Tāpēc vislabāk būtu aprobežoties ar vispārējā apgaismojuma esamību telpā, kas nav papildināts ar liekiem, lielu kontrastu izraisošiem gaismas objektiem, to skaitā arī spilgtām stāvlampām, kas novietotas turpat netālu vai sliktākajā gadījumā -tieši virs darba zonas.

Atcerieties - acis ir jāmirkšķina!

Pasargāt redzi brīžos, kad esat spiests pie datora pavadīt vairākas stundas pēc kārtas, lieliski palīdzēs arī acu mirkšķināšana. Tas var likties gluži neticami, taču laikā, kad prāts ir pieķēries būtisku jautājumu risināšanai tiešsaistes vidē, cilvēka acs, koncentrējoties uz teksta lasīšanu vai attēlu izpēti, ar mirkšķināšanu sāk nodarboties veselas 3 reizes retāk nekā veicot citus ikdienišķus darbus.

Kādēļ tas tā notiek? Rūpīgi vērojot monitorā notiekošo un koncentrējoties uz veicamo darba uzdevumu, acs virsma paplašinās, kas noved pie diezgan ievērojama mirkšķināšanas akivitātes krituma. Tamdēļ jāievēro jau iepriekš minēto atelpas brīžu regularitāte, lai nodotos vairākiem acu vingrinājumiem, tajā skaitā arī acu mirkšķināšanai.

Kad par acīm padomāts, laiks datortehnikai

Ievērojiet, ka viss Jūsu mājas birojam nepieciešamais darba aprīkojums, piemēram, WiFi rūteri un bezvadu austiņas, atrodas vien klikšķa attālumā! Apmeklējiet interneta veikalu 220.lv un iegādājieties gan datortehniku, gan citas neatliekamas ofisa preces, kas Jūsu darba gaitas padarīs pēc iespējas efektīvākas un raitākas.