Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121), Fid:376, Did:0, useCase: 0


Ar ko emocijas atšķiras no jūtām?

Redakcija
Redakcija

Esam pieraduši domāt, ka "emocijas" un "jūtas" ir sinonīmi. Bet tas tā nav. Uzzinājuši, kāda ir atšķirība, mēs varēsim ātrāk un skaidrāk saprast gan sevi, gan apkārtējos.

Ko mēs jūtam, kad esam dusmīgi? Dusmas. Vai mūsu dusmas ir emocijas vai jūtas? Un sāpes, prieks, aizvainojums - kā tās varam nosaukt? Lai atbildētu uz šo jautājumu, jāieklausās, kā raksturojam to, kas ar mums notiek.

Pirmajā acu uzmetienā vienkāršai frāzei vienlaikus var būt vairākas nozīmes. Piemēram, sakot: "Es esmu pateicīgs", ar to varam domāt, ka esam pateicīgi šajā konkrētajā brīdī. Un varam domāt, ka esam kādam (vai kaut kam) pateicīgi kopumā. Tāpat sakot “Es lepojos”, mēs varam domāt gan lepnumu par šo brīdi, gan lepnumu par kādu vai kaut ko vispār.

Lai atšķirtu jūtas no emocijām, pietiek sev pajautāt, vai tieši šobrīd piedzīvojam kādu pārdzīvojumu vai tas ir dziļš, nemainīgs un vienmēr ar mums. Emocijas ir tas, kas notiek ar mums šeit un tagad. Jūtas ir ilgstošākas un aizņem mūsu dzīvē daudz vairāk vietas.

Tomēr šie jēdzieni ir savstarpēji saistīti: piemēram, ir viedoklis, ka jūtas ir sarežģītas, daudz komponentu saturošas emocijas. Turklāt jūtas var izraisīt dažādas emocijas, un aiz emocijām slēpjas vairākas jūtas. Piemēram, mīlestību var izteikt ne tikai ar prieku, bet arī ar dusmām, vilšanos, pārsteigumu.

Kāda ir atšķirība?

Ir vairākas pazīmes, kas raksturo atšķirību starp emocijām un jūtām.

• Emocijas ir radušās evolūcijas procesā agrāk, un tās spēj izjust gan cilvēki, gan dzīvnieki. Emocijas rodas senajā smadzeņu daļā - limbiskajā sistēmā. Jūtas radās vēlāk, saistītas ar spēju domāt un raksturīgas tikai cilvēkam.

• Emocijas ir mainīgas, īslaicīgas un ātri nomaina viena otru. Jūtas, kas rodas pieaugošu emocionālo pārdzīvojumu rezultātā, ir stabilas un nemainīgas, tās cilvēkā var “dzīvot” daudzus gadus.

• Emocijas ir saistītas ar situāciju, jūtas ir saistītas ar objektu. Piemēram, kad māsa neprasot paņēma tavus auskarus, tad viņas rīcība (tas ir, situācija, kurā atrodaties) tevī raisīja sašutumu un dusmas. Taču vispār jau tu mīli savu māsu un viņa ir tavu jūtu objekts.

• Emocijas ir fizioloģiski procesi, kurus pavada ķermeņa reakcija. Kad esam laimīgi, piemēram, par nejauši satiktu paziņu vai arī laimestu kazino, sirds pukst straujāk, seja piesarkst, acis mirdz. Jūtas, gluži pretēji, ir paslēptas mūsos un izpaužas dažādās emocijās, tas ir, netieši, nevis tieši. Tādēļ var runāt par jūtām, bet tās nevar fiziski parādīt.

• Atšķirībā no jūtām, emocijas ne vienmēr ir atpazīstamas. "Viss manī ietrīsējās!" - kas slēpjas aiz šīs frāzes? Trauksme? Kaislība? Uztraukums? Bailes? Bet mīlestību, naidu, skaudību, laimi, lepnumu mēs parasti atpazīstam. Lai gan dažreiz mums ir tik liels kauns par savām jūtām, ka slēpjam tās pat no sevis.

• Mēs nevaram vienlaikus piedzīvot divas dažādas emocijas. Bet divas jūtas - varam. Tas ir, mēs spējam vienlaikus ienīst un mīlēt cilvēku, bet mēs nevaram vienlaikus gan priecāties, gan skumt.

Kā iemācīties atpazīt savas jūtas

Pieņemts uzskatīt, ka pastāv standarta emociju kopums - dusmas, skumjas, bailes, riebums, interese un prieks. Pēc neirobioloģes Lizas Baretas domām, mēs atšķiram vienu emociju no citas ne tikai ar fizioloģisko reakciju atšķirībām, bet arī ņemot vērā kontekstu un personīgo pieredzi.

Atkarībā no apstākļiem mēs kādā brīdī varam nosaukt savu atbildes reakciju par “pārsteigumu” un citā - par “bailēm”. Kā iemācīties labāk izprast sevi un savas reakcijas?

Daži padomi, lai tas izdotos arvien labāk un labāk:

• Paplašini vārdu krājumu par emocijām - tas ļaus sajust svarīgākās atšķirības starp tām.
• Izmēģini „zemējuma” tehniku: pievērs uzmanību pēdām un koncentrējies uz sajūtām. Tām ir silti vai auksti? Kāda ir virsma zem tām? Tā ķermenis "iemācīsies" atšķirt arī reakcijas uz to vai citu emociju.
• Runā par savām jūtām, tās nedemonstrējot. Bet neaprobežojies ar tādiem vispārīgiem apgalvojumiem kā "Es jūtos lieliski" vai "Es jūtos briesmīgi". Ietver visu emocionālā spektra diapazonu. Runā par samierināšanos, drosmi, īgnumu un bijību.

Pamanot atšķirību starp jūtām un emocijām, varēsi labāk saprast, kas ar tevi notiek, un labāk saprast citus. Šīs prasmes vienmēr noderēs tiem, kuri vēlas ar apkārtējiem veidot siltas un uzticamas attiecības.