Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121), Fid:3, Did:0, useCase: 3


Skolēni un skolotāji vidi Latvijas skolās vērtē kā draudzīgu, godīgu un saliedētu

Redakcija
Redakcija

Latvijas skolēni un skolotāji 2016.gada maijā veiktajā aptaujā norādīja, ka viņu klases un skolas vidi raksturo draudzīgums un izpalīdzīgums, godīgums un atklātība, cieņa vienam pret otru, kā arī saliedētība un vienotas komandas izjūta. Kopumā 76% aptaujāto skolēnu un 83% skolotāju Latvijas skolu vidi vērtē pozitīvi. Pārējie respondenti - 17% skolotāju un 24% skolēnu, vēl joprojām izceļ tādas aktuālas problēmas kā, piemēram, pārlieku sīva konkurence, neuzticēšanās un piesardzīgums vienam pret otru, necieņa un agresivitāte, kā arī spilgti izteikts individuālisms.

Šīs un arī citas aktuālas problēmas, kas joprojām pastāv skolās, risina Latvijas vērienīgākās skolēnu sporta un prāta spēles “ZZ Čempionāts”, kuru galvenais mērķis ir popularizēt fiziski aktīvu un radošu dzīvesveidu bērnu un jauniešu vidū, kā arī mudināt skolēnus uz savstarpēju sadarbību, cieņu un saliedētību.

Tie Latvijas skolēni un skolotāji, kas ir piedalījušies spēlēs jau iepriekš, atzīmē, ka galvenie ieguvumi pēc “ZZ Čempionāta” ir spēja strādāt komandā kopā ar citiem klasesbiedriem, draudzīgākas un sirsnīgākas attiecības gan klasē, gan skolā kopumā, kā arī ticība saviem spēkiem un mērķtiecīgums. Skolēni, kas spēlēs piedalās vairākus gadus, piebilst, ka pēc “ZZ Čempionāta” noslēguma radās daudz vairāk enerģijas un vēlmes mācīties gan skolā, gan apgūt jaunas prasmes ārpus tās.

Par samērā draudzīgu vidi Latvijas skolās liecina arī fakts, ka 47% skolēnu 2015./2016. mācību gadā vispār nav saskārušies ar konfliktsituācijām klasē vai skolā, bet 43% skolēnu, tie kuri ir saskārušies, spējuši to veiksmīgi atrisināt. Līdzīgi atzīmē arī skolotāji, no kuriem39% nav bijušas domstarpības ar kādu no skolēniem un 44%, kam ir bijušas domstarpības, tās ir atrisinājuši. Jāatzīmē gan, ka 16% skolotāju un 10% skolēnu atzīmē, ka tiem bijis nopietns konflikts vai konflikti, kas joprojām nav atrisinājušies.

Kā uzskata aptaujātie skolotāji, galvenais emocionālās un fiziskās vardarbības iemesls ir ģimene, no kuras nāk skolēni. Klasē bieži vien bērni un jaunieši ir no ļoti dažādām ģimenēm – labvēlīgām un ne tik ļoti. Ne vienmēr vecāki velta pietiekami daudz uzmanības saviem bērniem, skaidrojot par vērtībām un uzvedības normām. Protams, skolotājiem arī ir jāstrādā pie audzināšanas, bet pamatam vienmēr ir jānāk no ģimenes. Tas, kā skola var mazināt vardarbības gadījumus un veicināt draudzīgāku un veselīgāku vidi ir neformālās izglītības pasākumi, darbs ar vecākiem – to iesaiste skolas dzīvē, individuālais darbs ar katru skolēnu un, protams, kopīgi pasākumi. Pat aktīva darbošanās komandās projektu nedēļas ietvaros vienmēr palīdz skolēniem atvērties, uzzināt vienam par otru, kļūt tuvākiem un brīvākiem savu ideju un domu izpausmē. Nozīmīgi ir arī ārpusskolas pasākumi, ekskursijas, sporta un radošās sacensības.

Pētījums “Klases kultūra Latvijas skolās” tika veikts “ZZ Čempionāta” ietvaros ar mērķi izzināt aktuālās problēmas skolēnu un skolotāju vidū Latvijas skolās, kā arī saprast kāda ir sportisko un radošo pasākumu loma bērnu un jauniešu labvēlīgas vides radīšanā. “ZZ Čempionāts” ir vērienīgākās skolēnu sporta un prāta spēles, kas šogad nosvinēja savu pirmo desmitgadi, pasākumā iesaistoties vairāk nekā 2000 klasēm no 106 Latvijas novadiem. “ZZČempionātu 2016” organizē mobilo sakaru zīmols “Zelta Zivtiņa” sadarbībā ar jauniešu organizāciju “Avantis”.