Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121), Fid:1, Did:0, useCase: 3


Prenatālās izglītības būtība jeb apkārtējās vides nozīme bērna gaidīšanas laikā un agrīnajā periodā

Redakcija
Redakcija

Katra māte, katrs tēvs, katra ģimene, katra valsts vēlas gudrus, veselus un līdzsvarotus bērnus. Taču reti kurš no viņiem zina, ka var radīt apstākļus un patiešām efektīvi rīkoties, lai pasaulē nāktu šādi bērni.

Daudzi pētījumi pasaulē dažādās zinātnes un psiholoģijas jomās vēsta par dabīgu prenatālo izglītību kā par realitāti, kura ar speciālistu un sabiedrības palīdzību un atbalstu var kļūt par nākamo vecāku pozitīvu un radošu ikdienas dzīves sastāvdaļu.

Jau senajos laikos viedie caur līdzībām stāstīja, cik liela loma ir bērna audzināšanai, kamēr viņš vēl atrodas māmiņas klēpī. Tā ir ne tikai bērna audzināšana, bet arī pirmie soļi vecāku audzināšanā. Mūsdienās audzināšanai mātes klēpī ir zinātnisks nosaukums „Prenatālā pedagoģija” – no latīņu valodas „prae” tulkojumā „līdz, pirms”, savukārt, „natalis” – „dzemdības”.

Bērnam paaugoties, vecāki brīžiem neizprot, no kurienes viņam izveidojies tāds raksturs. Bieži vien viņi ir sašutuši un atsevisķās dzīves situācijās nezina ko darīt. Bet tieši šajā pirmsdzemdību jeb grūtniecības periodā abi vecāki var veidot savu bērnu gan fiziski, gan garīgi, gan arī emocionāli. Deviņi mēneši ir ilgs laiks, lai bērns iegūtu savu pirmo lielo pieredzi, un tieši vecāki ir atbildīgi par to. Atrodoties mātes klēpī, bērnam ir tūkstošreiz spēcīgāka uztvere nekā pašam pieaugušajam savā pasaulē.

Ir dzirdēts, ka pieaugušie saka,- nevar būt, ka mazulis tur kaut ko redz un uztver. Tur taču ir tumšs, viņš neko neredz utt.
Tie ir vecāku maldi, īpaši kļūdās māmiņas, kas tā domā. Ja mēs pavērotu savu ādu zem gaismas, tad redētu, ka tā ir gaismas caurlaidīga, tātad bērniņam mātes klēpī ir nevis tumšs, bet tieši otrādi- gaišs. Tāpat ir ar skaņām,- arī tās bērniņš dzird un jūt. Māmiņa bērnam ir pats pirmais Visums – pasaule, kurā viņš izjūt mīlestību, attīstās un mācās.
Dabīga prenatālā izglītība kā nākamo vecāku ikdienas dzīves sastāvdaļa var tikt pielietota jebkurā kulturālā vidē, cienot tās īpatnības un pielāgojoties atbilstoši katras kultūras iespējām. Par rezultātu kļūs evolūcijas ceļu ejošas cilvēces iekšējs individuāls un sociāls līdzsvars.

OMAEP

OMAEP ( Pasaules Prenatālās izglītības asociāciju organizācija) ir dibināta 1991. gadā un par savu mērķi izvirza propogandēt dabīgu prenatālo izglītību (PI) visā pasaulē.

Tādēļ organizācija:
• apvieno, koordinē un atbalsta savu asociāciju darbību,
• organizē izglītojošus seminārus,
• nodrošina pieredzes apmaiņu starp savām asociācijām,
• pārstāv savas asociācijas Eiropas un pasaules organizācijās,
• veicina jaunu asociāciju rašanos.

OMAEP UN TĀS ASOCIĀCIJU MĒRĶIS IR PANĀKT, LAI SABIEDRĪBA VISĀ PASAULĒ ATZĪTU PRENATĀLĀ PERIODA NOZĪMI GAN KATRA CILVĒKA INDIVIDUĀLĀS PERSONĪBAS VEIDOŠANĀS PROCESĀ, GAN VISAS CILVĒCES NĀKOTNĒ KOPUMĀ.

PRENATĀLAIS PERIODS – CILVĒKA BŪTĪBAS PAMATS

Deviņos grūtniecības mēnešos bērns izveido pamatu:

Atkarībā no vides ietekmes aktivizējas vieni vai otri gēni.

DABĪGA PRENATĀLĀ IZGLĪTĪBA

Prenatālajā periodā:

• katra šūna veidojas un vienlaicīgi saņem informāciju (formējas un informējas),
• veidošanās un attīstības procesā bērns vienlaicīgi arī mācās,
• dažādos līmeņos viņam „viss ir barība”, kas integrējas viņa struktūrā,
• bērnam pašam nav iespēja izvēlēties derīgo un atteikties no kaitīgā.

Ja vecāki, kuri gaida bērnu, ir informēti par šo dabīgo procesu, viņiem ir iespēja pasargāt savu bērnu no tā, kas viņam ir kaitīgs, un dot viņam labāko dažādās jomās:
• barošanas,
• sajūtu (sensorajā),
• emociju (afektīvajā),
• garīgajā un mentālajā.

Tad viņi var apzināti izpildīt savu vecāku lomu un pamatuzdevumu – balstoties uz savu vērtību sistēmu un kultūras mantojumu, audzināt bērnu, kurš veidojas un attīstās.

Barība

Mātei ir jāatturās savā uzturā no kaitīgām vielām (alkohols, tabaka, narkotikas) un jāpiepilda savas asinis ar pilnvērtīgām barības vielām un skābekli, kas bērnam ir tikpat svarīgs, kā barība.

Sajūtu orgāni

Šīs „antenas”, kas mūs saista ar apkārtējo pasauli un „baro” mūsu intelektuālo darbību, sāk darboties jau bērnam atrodoties dzemdes iekšienē. Augļa sensorās iespējas pastiprinās, sajūtu orgāni nostiprinās un to funkcijas pilnveidojas, lielā mērā pateicoties taktilai un skaniskai stimulācijai, kuru viņš saņem no mātes, caur viņu no tēva un visas apkārtējās vides kopumā.

Ja māte ieklausās bērnā, viņš viegli var likt saprast, kāda mūzika viņam patīk, bet kāda traucē.

Bērns saņems labāko, ja māte spēs bagātināt un piesātināt savu dzīvi ar skaņu, formu, krāsu, mākslas darbu un dzīvās dabas skaistumu.

Emocionālā sfēra

Mātes emocijas nonāk līdz bērnam. Tās tiek nodotas ar hormoniem, kuri izdalās, kad māte jūt stresu vai atslābumu, bailes vai paļāvību, prieku un laimi. Šie hormoni veido bērna fizioloģisko stāvokli atbilstoši mātes emocijām.
Ja stāvokļi atkārtojas, tie veido rakstura tendences.
Zinot to, māte iespēju robežās izvairīsies no cietsirdīgām, nomācošām un satraucošām sarunām, grāmatām, mūzikas, filmām, teātra izrādēm. Ja pati dzīve ir pilna ar grūtībām, slimībām, bēdām, dusmām un iekšēju protestu, mātei ir jāatceras, ka viņas mīlestība pret bērnu kā vairogs sargā viņu no visām pārējām emocijām. Lai kas arī nenotiktu, mātei tas ir jāizskaidro bērnam, kā iesaka franču psihoanalīķe un bērnu psihiatre Fransuāza Dolto. Viņai savs bērns ir jānomierina.

Mātes pašaizliedzīgās pūles nebūs veltīgas, bērnam tiks izveidoti stipra rakstura pamati.
Jau iekšdzemdes periodā bērnam piemīt spēja pretoties, par kuru runā cits franču bērnu psihiatrs Boriss Ciruļņiks (Boris Cyrulnik), t.i. spēja atjaunot sevi pēc spēcīgiem un postošiem pārdzīvojumiem. Šādas spējas piemīt tikai tām personībām, kuru struktūra ir veidojusies mīlestības un paļāvības atmosfērā.

Tēva loma arī ir ļoti svarīga. Viņš var ar bērnu kontaktēties ar balsi, ar pieskārieniem, bet, kas ir jo īpaši svarīgi, viņš var dot savam bērnam prieka un paļāvības jūtas ar laimīgas un pasargātas mātes starpniecību.

Domāšanas sfēra

Pētnieki runā par to, ka bērns tikpat labi reaģē uz mātes domām, kā uz viņas runu. Ir pietiekami daudz piemēru mātes negatīvo domu un tēlu kaitīgai ietekmei uz bērnu. Tam ir jāpārliecina nākamo māti lietot savu radošās iztēles spēku, lai piepildītu savu bērnu ar visskaistākajiem tēliem un darītu viņu jūtīgu pret viscēlākajām cilvēciskajām izpausmēm.

Ģenētika apstiprina šādas iedarbības dziļumu.

4.Starptautiskajā OMAEP kongresā Karakasā (2001.) ģenētiķis Brūss Liptons (Bruce Lipton) paziņoja:
„Ģenētisko programmu aktivizēšanu kontrolē mūsu apkārtējās vides stāvokļa uztvere. Mātes emocijas un domas bioķīmiskā līmenī ietekmē bērna ģenētiskā koda selekciju un transkripciju, un tām ir dziļas sekas nākamo paaudžu attīstībā. Vecāki, kuri gaida bērnu, patiešām ir gēnu inženieri, un viņus ir steidzami par to jāinformē.”

Jāpiebilst, ka steidzami ir jāinformē arī jaunatne, kura tiecas pēc zināšanām par dzīvi. Apzinoties savu vērtību un atbildību, viņiem izveidosies cits paštēls, citāda savas partnerības un ģimenes uztvere. Bet ģimene ir sabiedrības pamatšūniņa.

PRENATĀLĀS AUDZINĀŠANAS POZITĪVĀS SEKAS

Dabīgai prenatālai audzināšanai ir daudz pozitīvu seku.

Bērnam:

• tā ir visfundamentālākā ģenētiski nenosacīto fizisko un psihisko disfunkciju profilakse, vai arī (pie to esamības) to pavājinātāja;
• tā labvēlīgi ietekmē un veicina vesela, līdzsvarota, stabila, atvērta un radoša cilvēka veidošanos.

Vecākiem:

• tā ļauj vīrietim un sievietei iepazīt personīgās izaugsmes dziļumu, (daži runā par īstu atdzimšanu);
• tā bagātina pāra dzīvi, nostiprinot attiecības šī brīnumainā radošā piedzīvojuma laikā;
• tā veicina vieglas dzemdības un priecīgu piedzimšanu kā rezultātu pilnvērtīgā saskarsmē ar bērnu pavadītai grūtniecībai;
• tā atvieglo turpmāko bērna audzināšanu, pateicoties savlaicīgi izveidotām bērna un vecāku saitēm.

Sabiedrībai:

• stiprina ģimeni, sabiedrības pamatšūniņu, bagātina to, padara stabilāku un harmoniskāku.

Ievērojama ekonomija var tikt sasniegta sekojošās sfērās:

• veselības – viegla grūtniecība un dzemdības, veselākas un laimīgākas mātes un bērni;
• drošības un tiesībsargājošā – bērniem, kuri ir ieņemti, iznēsāti, dzimuši un uzauguši mīlestībā, cieņā un paļāvībā, ir visas iespējas nebūt agresīviem, būt spējīgiem sadarboties un radošiem;
• sociālās harmonijas sfērā – šie bērni integrē savā pamatstruktūrā spēju mīlēt, veidot dialogu, sadarboties, rast konfliktu risinājumu ģimenē, profesionālā, sociālā un internacionālā līmenī.

Kļūstot par vīriešiem un sievietēm, viņi var radīt jaunu sociālo līdzsvaru un ilgstošu mieru pasaulē.

Un tas viss gandrīz neko nemaksā !

Tā ir tikai cena par INFORMĀCIJU, kura ļaus SABIEDRISKAJAI APZIŅAI apzināties prenatālā perioda svarīgo nozīmi.

OMAEP PRIEKŠLIKUMI

STEIDZAMI
Padarīt pieejamas JAUNĀS ZINĀŠANAS visiem sabiedrības slāņiem, lai ietekmētu kolektīvo apziņu pasaules mērogā.

Šīs zināšanas jāintegrē profesionālās izglītības programmās šādās jomās:
• veselības aizsardzībā,
• sociālajā,
• medicīnā (īpaši dzemdniecībā),
• izglītībā.

Šīs zināšanas jāadaptē un jāiekļauj mācību programmās:
• vispārējā izglītībā,
• profesionālajā izglītībā,
• augstākajā izglītībā.
Šīs zināšanas ir plaši jāizplata masu medijos.

Lai VALSTS VARAS UN PĀRVALDES INSTITŪCIJAS līdzdarbojas šīs informācijas izplatīšanā un ieviešanā nākamās mātes dzīvē (dzīves apstākļu uzlabošana, grūtniecībai adaptēta profesionālā darbība, nepieciešamo struktūru izveidošana).

Lai Eiropas un pasaules STARPTAUTISKĀS ORGANIZĀCIJAS integrē prenatālo izglītību savās programmās un darbībā.

Ieskaties! Noderīgi!

Apgādā Zvaigzne ABC izdotā Sjū Lorentas un, Pītera Rīdera grāmata "Jūsu bērns. Mēnesi pēc mēneša" būs jūsu uzticamais pavadonis. no bērna dzīves pirmajām stundām līdz viņa pirmajiem teikumiem.

Šī grāmata ik uz soļa atgādinās, ko jūs varat sagaidīt, kas jums jādara un kad jādara.
Ja jums ir vajadzīga universāla rokasgrāmata pirmajiem diviem bērna dzīves gadiem, kurā jūs varat izlasīt gan to, kā rūpēties par tikko piedzimušu zīdaini, gan to, kā veicināt rāpot sākuša mazuļa patstāvību, tad šī būs īstā grāmata.

Jautājiet grāmatu Zvaigzne ABC grāmatnīcās!