Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121), Fid:1, Did:0, useCase: 3


Kā no bērnības veidojas slikti ēšanas ieradumi

Redakcija
Redakcija

Visi vecāki vēlas, lai viņu bērni izaugtu stipri un veseli, un uztraucas, ja bērni ēd maz. Taču centienos kārtīgi pabarot bērnus pieaugušie bieži izmanto manipulācijas un divējādi saprotamus vēstījumus, kas var negatīvi ietekmēt gan bērna attiecības ar ēdienu, gan viņa nākotni kopumā.

Nepareizu ēšanas uzvedību bērniem bieži veido paši vecāki. Kā tieši?

Vecāku vēstījumu slēptā nozīme

Vecāku mīlestība ir jānopelna

• "Karotīti par mammu, karotīti par tēti"
• "Nāc, ēd, mamma centās, gatavoja"
• "Ēd, nesarūgtini vecmāmiņu - citādi es tevi nemīlēšu"

Lai izveidotos veselīgs pašnovērtējums, bērnam nepieciešama vecāku mīlestība un pieņemšana jebkurā situācijā. Bet šādi vēstījumi viņam veido pārliecību: "Mani mīlēs tikai tad, ja es būšu labs zēns/meitene un ēdīšu visu, pat ja negribu to ēst."

Rezultāts - cilvēks zaudē iedzimtās (sākotnēji raksturīgas visiem) bada un sāta sajūtas. Tas var izraisīt svara pieaugumu un pat ēšanas traucējumus. Bērnam, kurš kopš dzimšanas pārēdas, lai iepriecinātu māti un vecmāmiņu, vienkārši neizveidosies normāla, adekvāta attieksme pret ēdienu.

Garšīgs ēdiens – tā ir balva, atlīdzība

• "Teicama atzīme? Malacis, saņem šokolādi!"
• "Vispirms zupa, tad konfektes"
• "Ja uzvedīsies labi, iedošu šokolādi"

Vecāki sadala produktus tajos, kas ir pieejami tāpat vien, bez maksas, un tādos, kurus nepieciešams "nopelnīt". Pieaugušā vecumā šie bērni sāk “atalgot” sevi par panākumiem ar ēdienu un pārēdas.

Lai iegūtu vēlamo, ir jāēd

• "Izēdīsi zupu – varēsi iet pastaigāties"

Bērns ēd zupu nevis tāpēc, ka vēlas to ēst, bet tāpēc, ka vēlas doties laukā pastaigāties. Viņam nav iespēju sajust izsalkumu un apstāties, kad jūtas paēdis. Viņš ir spiests ēst, jo citādi viņam neļaus darīt to, ko viņš vēlas.

Garšīgs salds ēdiens ir bīstams

• "Saldumi bojā zobus un tu kļūsi resns"

Pamanāma pretruna: vecāki iedeva bērnam saldumu, ko viņš "bija pelnījis", un tad uzreiz saka, ka tas ir bīstams ēdiens! Viņam rodas neuzticēšanās vecākiem (sākumā viņu paslavēja un iedeva ko garšīgu, bet pēc tam izrādījās, ka šis ēdiens ir bīstams), neuzticēšanās pārtikai (garšīgs ēdiens var būt bīstams) un vispār neizpratne par to, kas ir ēdiens, un kāpēc tas vajadzīgs.

Garšīgs ēdiens ir mierinājums, ja atgadījies kas nepatīkams

• "Es nopirkšu tev saldējumu, tikai neraudi"
• "Tagad tante tev iedurs poti, un pēc tam es tev nopirkšu konfektes"

Bērnā veidojas saikne: nepatīkamas emocijas var “apēst” ar kaut ko saldu, garšīgu. Būdams pieaugušais, tā vietā, lai stresa un citās nepatīkamās situācijās atrastu risinājumu, viņš ķersies pie šīs metodes.

Es nejūtu savu izsalkumu

• "Tu nevari iziet no mājas nepaēdis"
• "Ej paēst, tu esi izsalcis"

Bērns tiek spiests ēst nevis tad, kad jūtas izsalcis, bet tad, kad vecākiem ir ērti viņu pabarot. Pieaugušā vecumā šādi cilvēki bieži pārēdas vai pārāk ilgi dzīvo bez paēšanas, jo nedzird organisma signālus.

Lai izaugtu, jāēd. Lai paliktu mazs, nav jāēd

• "Ja neēdīsi, tad neizaugsi liels"

Bērns ēd intensīvi, jo baidās palikt mazs. Viņš var neapzināti mainīt domāšanas veidu uz “lai paliktu “mazs”, nevar ēst” un sākt atteikties no ēdiena. Pieaugušā vecumā tas var izpausties bailēs no liekā svara un izraisīt bīstamus ēšanas traucējumus, piemēram, anoreksiju.

Kā bērnam veidot veselīgu ēšanas uzvedību

1. Pārskati savu ēšanas uzvedību. Ja nedzirdi savu izsalkumu vai ēd neregulāri un nesabalansēti, tavi bērni darīs to pašu.
2. Stāsti bērnam par visu, kas saistīts ar ēdienu un ēdiena gatavošanu. Kopā var lasīt grāmatas par cilvēka organisma, izkrāsot attēlus, salikt puzles. Pastāsti un padomājiet par to, kam tas vai cits produkts ir noderīgs, kā tas dod mums spēku, veiklību, veselību.
3. Ejiet kopā iepirkties. Parādi, kā izveidot pārtikas preču sarakstu nedēļai, izvēlēties produktus.
4. Gatavo kopā ar bērniem. Internetā izvēlieties interesantu recepti, kopā nopērciet vajadzīgos produktus.
5. Ļauj bērnam sastādīt ēdienkarti un izvēlēties produktus. Varbūt sākumā viņš ēdīs tikai makaronus un čipsus. Bet, ja uz galda būs dārzeņu plate, un vecāki no tās ēdīs, arī bērns sāks to darīt.
6. Nebar un neaizliedz. Atceries, ka, šādi rīkojoties, tu veido ierobežojošu ēšanas uzvedību, un bērns nākotnē "sēdēs uz diētām".
7. Jābūt pieejamai veselīgai un vienkāršai pārtikai. Ja bērns ir izsalcis, viņam vajadzētu būt iespējai pagatavot sev veselīgu sviestmaizi, iebērt musli un uzliet pienu, ēst augļus.
8. Uzticies bērnam. Varbūt viņš jau ir paēdis vai vēl nav izsalcis, un pats var izlemt, kad gribēs ēst un pats pagatavos sev vienkāršu ēdienu. Izņēmums - viņš vienmēr ēd maz, slikti pieņemas svarā. Tad jālūdz padoms speciālistam.

Protams, mēs nevaram izmainīt pagātni, bet, saprotot, kā veidojās mūsu ēšanas paradumi, mēs varam tos mainīt un parūpēties par veselīgu nākotni sev un saviem bērniem.

Tēmu aplūkoja Olga Staroverova - psiholoģe, svara korekcijas un ēšanas uzvedības psiholoģijas konsultante.