Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121), Fid:10, Did:0, useCase: 3


Ar velosipēdu apkārt Latvijai!

Redakcija
Redakcija

Lai gan vasara mūs lieliski māna ar laika apstākļiem, te kļūstot siltākam, te lietainākam, te vēsākam, liela daļa visu ziemu ir gaidījuši, lai beidzot, beidzot pavasarī varētu sākt braukt ar velosipēdu, kurš pavadījis ziemu pagrabā vai garāžā. Un tagad, kad vasara, spriežot pēc kalendāra un laika apstākļiem, iet pilnā sparā, atliek vien izmantot katru jauko dienu, lai izmestu kādu līkumiņu ar savu uzticamo velosipēdu.

Ja neesam ikdienas velo braucēji, kas katru dienu pārvietojas uz darbu ar velo, viens no vasaras lielākajiem piedzīvojumiem var būt pašu izplānots velobrauciens pa Latvijas pilsētām un laukiem. Kāpēc gan nē? Laba kompānija – vismaz pāris biedri, kas draudzējas ar velosipēdu tikpat cieši, dažas nepieciešamākās lietas mugursomā vai pierīkotas pie velosipēda un – esam gatavi ceļam! Vasara, siltais vasaras lietus, vējš, saule un ceļš – kas var būt romantiskāks un skaistāks, kā ceļojums pa dzimto zemi ar velo?

Daži teiks, ka tas ir kas ekstrēms – kur tad nu ar velosipēdu tādus attālumus! Tad jau labāk ar auto. Tomēr nē! Tieši braucienā ar velosipēdu ir savs šarms – un nav jau noteikti jāieplāno vienā dienā pievarēt teju visu maršrutu, simt piecdesmit kilometrus vai mīties tā, ka elpas nav un apkārt neko nemanot. Braucienā ar velosipēdu burvība ir laiskumā. Jā, apziņa, ka līdz vakaram, iespējams, jānokļūst kādā kartē atzīmētā vietā, kur iespējams uzcelt telti vai sagaida naktsmājas, tomēr tas nenozīmē ka nevaram pa ceļam piestāt, pasēdēt neparastā lauku pieturā, kur visapkārt vien pļava un ceļš. Skaisti taču! Pat ceļojumu uz Bahamu salām nevajag.

Galvenais izaicinājums – nomest malā slinkumu, izbrīvēt pāris dienas, atzīmēt pāris punktus kartē, paņemt līdzi pašu nepieciešamāko (jo vieglāks brauciens, jo labāk un patīkamāk) un – izvēlēties labu un piemērotu velosipēdu! Ja mājās, pagrabā esošais, jau sen savu laiku nokalpojis, nebūs ērts, labi ripojošs un tehniskā kārtībā – tad gan brauciens var izvērsties par īsti nepatīkamu piedzīvojumu. Bet ja ritenis labs, sēdeklis ērts, somas piesprādzētas pie velo – brauciens būs tik patīkams, ka kilometrus nemaz nejutīsim. Un ja vēl laba kompānija, ar ko padalīties domās, redzētajā un dzirdētajā – neko vairāk nemaz nevar vēlēties.
Plānojot šādu braucienu gan nevajag uzreiz skriet uz veikalu un meklēt jaunāko un dārgāko velosipēda modeli. Vien jānodrošinās, ka esošais ir labā tehniskā kārtībā (un ērts). Pāris sīkumi – jaunas riepas, pedāļi, ērta stūre un sēdeklis – viss nomaināms un uzlabojams jebkuram velosipēdam, tāpēc padomājot par sīkumiem varam ietaupīt gan naudu, gan laiku. Sēdeklis īpaši svarīgs, kā arī stūre – lai brauciens, jo īpaši garāks, būtu patiešām ērts un patīkams.

Arī par neparedzēto padomāt nepieciešams. Braucot ar auto, lielākoties līdzi būs rezerves riepa, domkrats un vēl šādi tādi nepieciešami darbarīki. Tieši to pašu varam darīt dodoties braucienā ar velosipēdu. Ieliekam somā spieķatslēgu, riepu montēšanas rīkus, rezerves kameru, pumpi, nazi, līmlentu, dažādus uzgrieznīšus un citus vajadzīgus instrumentus, lai tad, ja pa ceļam ar velosipēdu kas notiek, paši varam tikt galā un turpināt ceļu bez raizēm.

Ja par velosipēda drošību padomāts, garākam braucienam vajadzētu padomāt arī par savu drošību. Velosipēdists ir diezgan neaizsargāts ceļu satiksmes dalībnieks, tāpēc priekšējā un aizmugurējā lampiņa nepieciešama katram velosipēdam. Atstarojošā veste par ļaunu nenāks, ja nu sanāk mīties arī diennakts tumšanā laikā. Labs un noderīgs esot arī atpakaļskata spogulis – lai gan liels un, šķietami, traucējošs uz stūres, lieti noder braucējam, kam ir tendence griezt stūri līdz ar galvu, skatoties atpakaļ.

Kā jau iepriekš izspriests, somas līdzi ir nepieciešamas, bet piebāzta mugursoma nav labs risinājums tālam braucienam. Velosipēda sānu somas gan ir! Izvēloties kvalitatīvas un nedaudz dārgākas, varam būt pārliecināti, ka tās ūdeni cauri nelaidīs, lietus laikā, kā arī stingri turēsies pie rāmja, nezvalstīsies un netraucēs braucējam.

Pretlietus ekipējumu un piemērotu apģērbu noteikti vajadzētu ieplānot laikus. Par laika apstākļiem galvot nekad nevaram, toties kārtīgs lietus apmetnis ar kapuci (aizpogājams) pasargās no lielākas lietus gāzes. Savukārt siltās un saulainās dienās vairāk par parastu t-kreklu, šortiem un ērtiem apaviem (noteikti cepure, ja ķiveri esam ignorējuši) nav nepieciešams.

Infografika – Pārvietojies Zaļi (Izvēlies velosipēdu auto vietā)