Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource1 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource1), Fid:344, Did:0, useCase: 0

Zivis, to vērtīgās īpašības un pagatavošana

"Iemeta vecais tīklu jūrā un izvilka zelta zivtiņu... Izklausās jauki, vai ne? Mēs gan nedzīvojam pasakā, un mūsu zvejnieku tīklos reti kad ir tikai viena zivtiņa, nemaz nerunājot par to, ka tā noteikti nav zelta. Taču tas nenozīmē, ka mūsu zivis ir mazāk vērtīgas. Ikviens taču būs dzirdējis, ka zivis ir ļoti vērtīgs produkts, kas obligāti jāiekļauj savā ēdeinkartē. Vēl jo vairāk tāpēc, ka tas ir ne tikai vērtīgs, bet arī garšīgs produkts. Vai gribat zināt, kāpēc zivis ir tik vērtīgas un cik bieži nedēļā tās ieteicams ēst? Tad lasiet epadomi.lv sagatavoto rakstu un izdevniecības Madris grāmatu "Pēc zvejas". Mēs jums atbildēsim ne tikai uz šiem, bet arī uz daudziem citiem svarīgiem jautājumiem.

Sāksim ar to, ka zivis ir produkts, ko mūsu organismam ir viegli pārstrādāt. Salīdzinot ar gaļas produktiem, kuru pārstrādei nepieciešamas apmēram piecas stundas, zivis pārstrādājas tikai divu stundu laikā.

Zivju vērtīgās īpašības

Zivis ir bagātas ar vitamīniem un dažādiem mūsu organismam nepieciešamiem mikroelemntiem. Piemēram, zivju sastāvā ir A, D, G, kā arī B grupas vitamīni, tai skaitā arī B12. No vērrtīgākajiem mikroelemntiem var minēt fosfora, kalcija, magnija, dzelzs un kālija savienojumus. Tāpat zivju gaļā it jods, varš, cinks, mangāns u.c. vērtīgas vielas, kas nodrošina normālu cilvēka organisma darbību.

Tāpēc zivis vēlams iekļaut savā ēdienkartē ne mazāk kā divas reizes nedēļā. Sevišķi nepieciešama zivs gaļa ir mūsu sirds un asinsvadu sistēmai- tā pasargā no saslimšanas ar sirds slimībām, infarkta un insulta. Un tas viss tikai pateicoties īpašajai eļļai, ko mēs dēvējam par Omega 3. Tā pasargā no sabiezējumu veidošanās asinsvados, kā arī pazemina asinsspiedienu. Omega 3 sastopama visās zivīs, taču sevišķi bagāti ar to ir laši, tuncis, skumbrija, siļķes, foreles un mencas.

Tā kā zivīs ir liels daudzums kalcija, tās ir neaizstājams palīgs mūsu kaulu sistēmai. Tāpat kalcijs veicina normālu asins recēšanu, uzlabo sirds un nervu sistēmas darbību.

Jūras zivis ir bagātas ar jodu, bet jods nepieciešams cilvēka normālai vielmaiņai. Piemēram, mencā joda ir par 800 - 2440 reizes vairāk, nekā liellopa gaļā.

Savukārt dzelzs, ko sarur zivs gaļa, nepieciešama elpošanai un asinsradei. Dzelzs trūkums organismā var izraisīt mazasinību.

Zivis ir neaizstājams produkts grūtniecēm, diabēta un astmas slimniekiem

Kā garšīgi pagatavot zivis

Vārītas zivis

Vārītām zivīm piemīt vislabākās diētiskās īpašības. Lai pagatvotu vārītu zivi, nepieciešams notīrītu, gabaliņos sagrieztu zivi pārliet ar aukstu ūdeni, kuram pievienots nedaudz sāls, katliņu apsegt ar vāku un likt uz lielas liesmas vārīties.
Pēc tam, kad ūdens sāk vārīties, liesmu samazina un turpina vārīt 15- 20 minūtes (atkarībā no zivs gabaliņu izmēra).
Zivs aromātu lieliski papildina tādas garšvielas kā lauru lapas un malti melnie pipari.
Lai zivs buljona garša būtu piesātinātāka, nelejiet katlā pārāk daudz ūdens.

Sautētas zivis

Sautēšanai nepieciešama zivs fileja, kas sadalīta gabalos.
Uz pannas sakarsē 1 ēdamkaroti sviesta, liek zivs gabaliņus un pārlej ar vīnu vai buljonu tā, lai šķidrums tikai nedaudz nosegtu zivis. Pievieno sāli un piparus. Pēc tam, kad šķidrums sāk vārīties, uz nelielas liesmas sautē, līdz zivs gatava.

Cepeškrāsnī ceptas zivis

Šim pagatavošanas veidam nav nepieciešams ne sviests, ne kādas citas taukvielas, tā kā zivs tiek cepta folijā. Visgaršīgākās šādi pagatavotas būs saldūdens zivis. vispirms tās notīra un, ja nepieciešams, sadala gabalos. Tad ierīvē ar sāli, garšvielām un cep 180 - 200 grādu temperatūrā 15-30 minūtes.

Tas, protams, nav viss, ko var pastāstīt par zivīm. Daudz vairāk jūs uzzināsiet, izlasot izdevniecības Madris grāmatu "Pēc zvejas". Pie kam tajā aprakstīti ne tikai zivju, bet arī citu jūras delikatešu pagatavošanas paņēmieni un receptes,
Grāmatas pievienotā vērtība ir skaidrojumi un padomi, kas samērā reti atrodami mūsdienu grāmatās. Jūs iemācīsieties pareizi pārbaudīt zivju svaigumu, noteikt zivs daudzumu vienai porcijai, skaisti sagriezt zivis filejās, kā arī atlaidināt saldētas zivis, lai tās nezaudētu ne savu vērt'bu, ne izskatu. Tāpat jūs uzzināsiet visu par sladūdens un sālsūdens zivīm, baltajām zivīm, treknajā zivīm, vēžiem un gliemenēm . Grāmatas autori iepazīstina mūs arī ar nēēdamajām zivīm, kurass cilvēka organismam drīzāk var nodarīt ļaunu, nekā labu- arī to ir vērts zināt, kā arī pieskaras tādai sāpīgai tēmai kā zivju krājumu izzušanas risks, piedāvājot iepazīties ar sarkano, dzelteno un zaļo sarakstiem. Kā noprotat, sarkanajā sarakstā ierakstītas tās zivis, kuru palicis ļoti maz, tāpēc to nozveja aizliegta. Savukārt, zivis no zaļā saraksta varam baudīt droši.

Baudiet zivju garšu daudzveidību, pagatavošanas dažādību un esiet veseli!





" Varbūt mēs tā esam pieraduši skriet darbā, ka drusku brīvības mūs jau traucē."
/ Ēriks Marija Remarks /






Http://www.RezervesDALAS24.Lv