Uzzini kā pārvarēt stresu ar iztēles palīdzību

Drukāt

Iedomājieties situāciju, ka jums jāsniedz prezentācija savai priekšniecībai, taču jūs vienkārši nekādi nespējat koncentrēties.Jūs nervozējat, uztraucaties, un, cenšoties atcerēties pirmos vārdus, atskāršat ka pilnīgi nekas nav palicis prātā. Un jo vairāk pūlaties atsaukt atmiņā stāstāmo, jo lielāks stress jūs pārņem! Un tā, jūs paņemat pārtraukumu, aizverat acis un cenšaties atcerēties savas iepriekšējās brīvdienas okeāna krastā. Jūs sadzirdat ritmiskas viļņu šalkas, sajūtat gaisa sāļo smaržu un saules staru siltumu uz savas ādas. Iztēlojoties šo ainu, jūs sākat lēnām atslābināties, sirds ritms un elpošana palēninās. Pēc dažām minūtēm atverot acis, sajūtat atvieglojumu, jūtat, ka pārvaldāt situāciju un vairs nav grūtību atcerēties prezentācijas ievadvārdus.

Uzzini kā pārvarēt stresu ar iztēles palīdzību

Vai jums ir kādreiz izdevies izmantot savu iztēli, lai izvairītos vai tiktu galā ar stresa situāciju?

Ja tā, tad var teikt, ka pielietojot „vadāmo iztēli”, jums ir izdevies atslābināties. Šajā rakstā aplūkosim stresa pārvarēšanu ar iztēles palīdzību, un pastāstīsim, kā iespējams pielietot šo tehniku, lai tiktu galā ar sarežģītām situācijām.

Kas ir iztēle?

Vadāmā iztēle ir tāda stresa pārvaldības tehnika, kurā jūs ar iztēles palīdzību atsaucat atmiņā kādu personu, vietu vai laiku, kas liek jums justies atviegloti, mierīgi un laimīgi. Iztēles metode nedaudz atšķiras no citām stresa pārvarēšanas metodēm, jo tajā tiek izmantotas visas jūsu sajūtas.

Tā piemēram, iztēle ļauj jums sadzirdēt putnu balsis, saredzēt rasas pilienus zālē, sajust vēja pūsmu uz ādas, saost puķu smaržu, izjust baudu, malkojot vēsu dzērienu. Iztēle ir tā, kas, iesaistot visas jūsu sajūtas, rada šo ļoti dziļo relaksāciju, un tādēļ tā ir tik noderīga, lai uzveiktu stresu un tiktu galā ar sarežģītām situācijām.

Ir vairāki citi veidi, kā iespējams sagādāt sev atpūtu ar dažādu iedomu tēlu palīdzību.

Piemēram, jūs varētu iztēlē veidot ainas, kā stress, problēmas, vai jebkādi traucēkļi un ikdienas rūpes izplūst no jūsu ķermeņa un rada atvieglojumu krūtīs.

Daži cilvēki gan skeptiski attiecas pret šādu tēlu veidošanu. Tomēr pētījumi liecina, ka tieši šī metode neticami efektīvi spēj mazināt stresa līmeni.

Tā piemēram, kādā pētījumā tika konstatēts, ka pielietojot stresa vadības metodi, kurā iesaistīta relaksējošu ainu iztēlošanās, ievērojami samazinājās eksperimenta dalībnieku asinsspiediens. Citā pētījumā – par iztēles ietekmi uz krūts vēža pacientēm – atklājās līdzīga aina. Pacientes, kuras lika lietā iztēli, lai cīnītos ar savu slimību, saskārās ar daudz mazāku stresu un augstāku dzīves kvalitāti, nekā tās, kuras nepielietoja šo metodi.

Līdzīgi arī citos pētījumos ir tikušas veiksmīgi izmantotas iztēles vadības tehnikas, lai samazinātu stresa līmeni pacientiem, kas cietuši no pēctraumatiskā stresa, vardarbības, depresijas un citiem sarežģījumiem, ieskaitot profesionālo stresu.

Piezīme:

Iztēlošanās ir līdzīga vizualizācijai, jo iztēle tiek iedarbināta ar konkrētu mērķi, kamēr vizualizācija vērsta uz noteiktu rezultātu. Vizualizācijas metode tiek pielietota, lai domās radītu situācijas atrisinājumā sasniedzamo konkrēto precīzo rezultātu. Abas tehnikas ir noderīgas, taču iztēles vadība vairāk attiecas uz stresa pārvaldīšanu.

Tēlu izmantošana stresa samazināšanai

Lai praktiski sāktu pielietot vadāmo iztēli stresa mazināšanai, veiciet sekojošas darbības:

1.solis. Atrodiet klusu, mierīgu vietu.

Ja iespējams, atrodiet klusu vietu, kur apsēsties. Tas varētu būt soliņš dārzā, tukša istaba, vai pat jūsu darba kabinets. Aizveriet acis un elpojiet lēni un dziļi, lai nomierinātos.

2.solis. Iztēlojieties atbilstošu apkārtni.

Brīdī, kad sajūtat atvieglojumu, uzburiet savā iztēlē vismierīgāko vidi, kādu vien spējat iedomāties. Tā varētu būt iedomāta vieta vai laiks, kas jūsu atmiņā saistās ar kaut ko īpaši emocionāli nozīmīgu. Aina, kuru iztēlosities, būs dziļi personiska un ideālā gadījumā – emocionāli saistoša. Ja, tomēr, rodas grūtības uzburt sev personisku iztēles ainu, mēģiniet iedomāties kādu no šīm:

- Jūs atpūšaties saulainā dienvidu pludmalē, klausāties viļņu šalkas un jūsu pirksti nesteidzīgi rušina pludmales smiltis.

- Jūs šūpojaties krēslā vientuļā kalnu namiņā, jūs ieskauj kalni un sniegs, un sagaida atpūta pie uguns un tase karsta kakao.

- Jūs dodaties ar ģimeni piknikā uz jums vien zināmo iecienītāko vietu.

- Sēžat pie ūdenskrituma kaut kur dziļi mežā, sajūtat sejai viegli pieskaramies maigas, sīkas mitruma lāsītes un klausāties putnu balsīs.

Svarīgi atcerēties, ka iztēles efektivitāte ir cieši atkarīga no tā, vai iesaistāt visas savas maņas. Tā, piemēram, nepietiek vienkārši iedomāties sevi vientuļā kalnu namiņā. Iztēlē palūkojieties sev apkārt. Pievērsiet uzmanību telpas raupjajām koka sienām. Sajūtiet uz savas ādas no uguns plūstošo siltumu. Ieelpojiet no degošās koksnes dūmiem nākošo muskusa un zemes smaržu. Sajūties maigā, mīkstā pleda pieskārienu, izgaršojiet karstās šokolādes malku un pievērsiet skatu briedim aiz loga, kas atnācis pārtikas meklējumos. Izbaudiet sajūtu, ka nav nekas jādara – tikai ēšana, lasīšana un brišana pa sniegu. Jūsu mērķis ir pilnībā iegremdēties aprakstītajā ainā, izbaudīt redzēto, izgaršoto, sataustīto, kā arī savas izjūtas. Jo vairāk tēlu jums izdosies tajā iekļaut, jo efektīvāk darbosies šī metode.

Padoms:

Atcerieties – pirmoreiz izmēģinot iztēlošanās metodi, jūs varētu pārņemt dīvainas sajūtas un varētu būt grūtības pilnībā iegremdēties iztēlotajā ainā. Taču ar katru nākamo reizi kļūs vieglāk, jūsu iztēle kļūs spēcīgāka, un jūs spēsiet ātrāk atslābināties.

3.solis. Atpūtieties.

Centieties saglabāt šādu relaksētu stāvokli, kamēr vien jūtaties komfortabli, vai cik nu laika variet tam veltīt. Turpiniet elpot dziļi un centieties neļaut iejaukties nekādām domām „no ārpuses”. Kad jūtat, ka pietiek, palieciet mierīgi sēžot un ļaujiet prātam palēnām atgriezties realitātē. Jūs tagad sajutīsit sevi daudz atbrīvotāku, spējīgu kontrolēt situāciju un gatavību risināt problēmas.

Svarīgākie punkti.

Vadāmās iztēles pielietošana ir ļoti noderīga stresa mazināšanā un sarežģītu situāciju risināšanā. Pielietojot šo metodi, jūs iztēlojaties kādu sev emocionāli saistošu ainu, laiku, vai mierpilnu vietu.

1.solis: Atrodiet klusu, mierīgu vietu.

2.solis: Izvēlēties iztēlē sev tīkamu vidi. Iedomājieties sevi tajā un pielietojot visas savas sajūtas un maņas centieties pēc iespējas vairāk iegremdēties iztēlotajā situācijā, pievēršot uzmanību iespējami daudzām detaļām.

3.solis: Atslābinieties un saglabājiet šo relaksēto stāvokli cik ilgi vien iespējams.

Neaizmirstiet, ka vadāmās iztēles metode būs jo efektīvāka, jo vairāk savu maņu un sajūtu iedarbināsiet. Jo vairāk detaļu spēsiet iekļaut savā iztēles ainā, jo vieglāk būs atslābināties.

Brīdinājums.

Stress var izraisīt smagas veselības problēmas, un ārkārtējos gadījumos pat novest pie letāla iznākuma. Kaut arī ir pierādīts dažādu stresa pārvarēšanas metožu pozitīvs efekts, jāatceras, ka tās tomēr ir tikai orientējošas norādes un ieteikumi. Ja stress rada pastāvīgas nepatīkamas sajūtas, vai gadījumos, kad ir bažas par tā ietekmi uz veselību, nepieciešams griezties pēc padoma pie kvalificēta veselības speciālista.

Pārvarēt stresu palīdzēs arī RigaBrain.com - - RigaBrain

Ieskaties! Tas ir noderīgi un aizraujoši!

Izbaudi brīnišķīgos mākslinieces Agijas Stakas zīmējumus Apgāda Zvaigzne ABC izdotajā grāmatā Nomoda sapņi. Māksliniece ar izsmalcinātu līniju ir izveidojusi noslēpumainu sapņu pasauli, kurā teiksmaini ornamenti mijas ar brīnišķīgām puķēm un dzīvniekiem. Katrā lapā tev ir iespēja smalko zīmējumu papildināt ar saviem fantāzijas tēliem un izkrāsot tos visneparastākajos krāsu salikumos. Ļaujies krāsu un zīmēšanas priekam ar spontānu azartu un atraisītību. Baudi prieku, ko dod radošums, atbrīvo prātu no stresa, ko radījusi ikdiena.

Izbaudi harmoniju un mieru, ko sniedz krāsu meditācija.

“Zīmēt krāsojamo grāmatu pieaugušajiem bija gluži jauna pieredze, jo lielākoties radu krāsainas ilustrācijas jaunajiem lasītājiem domātām grāmatām. Uzsākt kaut ko jaunu, nebijušu reizēm nav tik vienkārši, bet šie zīmējumi man nāca bez piepūles. Ceru, šo vieglumu jutīsiet arī jūs, kas manus zīmējumus izkrāsosiet un turpināsiet zīmēt.
Grāmata ir iecerēta fantāzijas rosināšanai un ikdienas stresa mazināšanai. Tā pamatā paredzēta krāsošanai, bet vienlaikus tā kalpos arī kā vienkāršu ilustrāciju veidošanas nodarbība. Iesākumā izkrāsojot, tad papildinot zīmējumus, drīz būs pavisam viegli pašam sākt zīmēt vienkāršotas dabas formas. Esi radošs, brīvs un līdzsvarots!”
Agija Staka

Tev jābūt autorizētam,