Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104), Fid:368, Did:0, useCase: 3


Kriss Boti – zvaigžņu vakars uz Dzintaru koncertzāles skatuves

Redakcija
Redakcija

Kriss Boti – zvaigžņu vakars uz Dzintaru koncertzāles skatuves
www.janisphoto.com

3. septembra vakarā Dzintaru koncertzālē noritēja viens no šīs sezonas spožākajiem džeza koncertiem, ko rīkoja fonds “Baltijas muzikālās sezonas”, – Kriss Boti (Chriss Botti).

Skatuve burtiski pulcēja zvaigznes – spožus mūziķus – vijolnieci Kerolainu Kempbelu (Caroline Campbell), bundzinieku Lī Pīrsonu (Lee Pearson), basistu Maiklu Olantuju (Michael Oluntaja), ģitāristu Leonardo Amuedo (Leonardo Amuedo), paša Krisa vārdiem runājot “labāko dzīvo šīs paaudzes džeza pianistu” Džefriju Kīzeru (Geoffrey Keezer, divkārtējs Grammy balvas nominants), pie sintezatora Reičelu Ekrotu (Rachel Eckroth) un fascinējošo balsu īpašniekus Saju Smiti (Sy Smith) un Džonatanu Džonsonu (Jonathan Johnson).



Katrs pats no šiem mūziķiem ir talantīga personība, taču lielākā daļa no viņiem ir arī spēlējuši kopā ar tādām slavenībām kā Andrea Bočelli, Stingu, Toniju Benetu, Barbaru Streizandi, Sīlu, Rodu Stjuartu, Džošu Grobanu, Maiku Bublē, Stīvenu Taileru u.c.

2013. gadā pēc vairākām iepriekšējām nominācijām Kriss saņēma Grammy balvu par albumu Impressions kategorijā labākais Instrumentālais popmūzikas albums. Viņa kontā ir vairāk nekā desmit ierakstu albumu, viņš koncertē vairāk nekā 300 dienas gadā un priecājas par to, ka “visa viņa dzīve ietilpst divos čemodānos”.

Boti muzicē ar “Martin Committee” (premier line) trompeti, kas tapusi 1939. gadā un ko rokām darinājuši izcilā pūšaminstrumentu izgatavošanas uzņēmuma “Martin Band Instrument Company” (1905.–2007.) meistari. Ar šī zīmola trompetēm muzicējuši tādi izcili mākslinieki kā Mailss Deiviss, Dizijs Gilespijs, Klārks Terijs, Čets Beikers, Lī Morgans un citi. Trompetes iemutnis (Nr. 3), 1926. gadā tapis vienā no sava laika labākajām misiņa mūzikas instrumentu meistardarbnīcām “Vincent Bach Corporation”.



54 gadu vecumā harizmātiskais mūziķis ir joprojām apveltīts ar lielisku humora izjūtu, spēju pārvaldīt publiku un skatuvi. Tādi skaņdarbi kā Emannuel (ar līdz sāpēm jūtīgo vijoles un trompetes saspēli), When I Fall In Love, tāpat arī Hallelujah viennozīmīgi neatstāja vienaldzīgu nevienu klausītāju ar savu neatkārtojamo, oriģinālo izpildījumu, un neticamo skaņas toni, kuru viņš pats dēvē par “tumšu un melahnolisku”.



Sajas Smitas, kura ir amerikāņu džeza ģitārista Marka Vitfīlda (Marc Whitfield) māsīca un sarakstījusi dziesmas vairākiem zināmiem mūziķiem, kā, piemēram, Karlosam Santanam (Carlos Santana), kā arī spēj dziedāt augstākajā cilvēka balsij iespējamajā reģistrā (whistle jeb arī flute register), mirdzošais uznāciens ar The Look of Love lika zālei aizturēt elpu un apbūra ar savas balss un Krisa spēlētajām valdzinošajām trompetes skaņām.

Viens no koncerta kulminācijas brīžiem bija Led Zeppelin skaņdarba Kashmir (autori Jimmy Page, Robert Plant un John Bohnem) izpildījums, kuru iesākot Kerolaina Kempbela (Caroline Campbell) pārtrauca skaņdarbu ar vārdiem “es nevarēju nepateikt, cik ļoti man patīk jūsu reakcija, jo klasiskās mūzikas koncertos man neviens nekad nesaka “wooohooo!”. Kerolaina tiek dēvēta par klasisko krosoveru (classical crossover) vijolnieci, un šajā vakarā skatītājiem bija ekskluzīva iespēja pārliecināties par viņas talantu, aizrautību un atdevi uz skatuves. Andrea Bočelli (Andrea Bocelli) par viņu ir teicis, ka “Ar savām četrām vijoles stīgām Kerolaina Kempbela ir virtuozi un pārdroša uz skatuves, viņa zina kā pavedināt, kā iekustināt cilvēkus un likt tiem dejot.”

Arī Latvijas koncertā slavenais trompetists izspēlēja performanci ar maza puisīša uzaicināšanu uz skatuves, lai sistu bungas skaņdarba beigās, kas, protams, radīja emocionālus mirkļus gan skatītājiem, gan zēna mammai, kura arī atradās viņam līdzās, gan arī jautrus brīžus pašam mazajam muzikantam. Taču viens no saviļņojošākajiem momentiem bija tad, kad uz skatuves impulsīvi uzskrēja zēns, apskāva trompetistu un vienkārši nelaida vaļā no aizkustinājuma. Šie mazie, spontānie mirkļi liek mūzikai iespiesties vēl dziļāk sirdī.

Koncerta izskaņā, kad skatītāji burtiski ar saviem aplausiem nelaida prom mūziķus, Kriss ierosināja radīt džeza kluba atmosfēru, un uz skatuves uzaicināja vairākas skatītājas, piešķirot vienai no viņām tamburīnu, un nepiespiestā atmosfērā nospēlējot vēl pāris gabalus. Pēc koncerta skatītājiem bija iespēja draudzīgā un pacilātā gaisotnē nofotografēties kopā ar pašiem mūziķiem.

Interesanti, ka pasaulslavenā trompetista koncertu foto mirkļos fiksēja cits izcils trompetists, latvietis gan, – Jānis Porietis, kas savu doktora grādu trompetes spēlē ieguvis tieši ASV. Un, tāpat kā Kerolaina Kempbela, Kriss Boti, Džefrijs Kīzers, arī viņš ir spēlējis Kārnegīholā (Carnegie Hall). Iespējams, tieši tas ļāva viņam šī koncerta izpildītājus notvert izcilās, emocionāli bagātās un noskaņās krāsainās fotogrāfijās. Brīdī, kad Kriss Boti viņu uzaicināja uz skatuves, lai viņam būtu ērtāk fotografēt, šķita, ka kuru katru brīdi arī viņš no kabatas izvilks, piemēram, pikolo trompeti, un pievienosies skaņdarba izpildījumam. Taču šoreiz pārsteigums izpalika.



Starp koncerta apmeklētājiem bija arī Latvijas Nacionālā teātra direktors Ojārs Rubenis, mākslas zinātniece Helēna Demakova, Latvijas Radio kora direktore Dace Bula, dziedātājs Normuds Rutulis, fonda "Baltijas muzikālās sezonas" aizbildniecības padomes priekšsēdētājs, mecenāts un uzņēmējs Guntis Rāvis, mecenāts un uzņēmējs Pjotrs Avens, "JCDecaux Latvija" valdes locekle Jeļena Brokāne, ekspremjers Valdis Birkavs un žurnāla "Titanium" redaktore Marina Dianova, izdevēji Aleksejs un Jeļena Šeiņini un citi viesi.

Neliels darvas kausiņš gan koncerta organizatoru lauciņā par pieteicējas izvēli, nepārliecinoties, ka viņa spēs pareizi pieteikt vakara zvaigzni, kā arī Dzintaru koncertzāles direktoru.

Uz fonda rīkotajiem koncertiem ir iespēja iegādāties arī VIP komplektus, kas ļauj baudīt muzikālo vakaru ar papildus privilēģijām, kas katru reizi ir atšķirīgas, taču lielisks bonuss koncerta apmeklējumam.

Kritiķu viedokļi par fonda rīkotajiem muzikālajiem pasākumiem šajā sezonā ir bijuši dažādi, taču samērā nesenajam jaunpienācējam festivālu organizatoru pulkā – “Baltijas muzikālās sezonas” – var tikai novēlēt neapstāties, un, zinot fonda mākslinieciskā vadītāja Andreja Žagara ambīcijas (labā ziņā), radošo pieeju, neordināro skatījumu, ceram nākamgad dzirdēt lielisku mūziķu uzstāšanos Latvijā.

Agnese Tauriņa, KultūrasVēstis.lv redakcija

Avoti:
caroline-campbell.com;
chrisbotti.com;
www.smoothvibes.com.