Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104), Fid:21, Did:0, useCase: 0


Koncertprogrammā “Cilvēk, tu esi!’’ skanēs vēsturisks grupas “Pērkons” sintezators

Redakcija
Redakcija

Māra Čaklā 80 gadu jubilejas koncertprogrammā “Cilvēk, tu esi!”, kuras pirmizrāde notiks 17.oktobrī VEF Kultūras pilī, rokgrupas “Pērkons” līderis, komponists Juris Kulakovs nolēmis izmantot vēsturisku instrumentu – sintezatoru “Yamaha DX7 II FD”.

Instrumentu grupa “Pērkons” 1984.gadā par tiem laikiem iespaidīgu summu – 15 tūkstošiem padomju rubļu – iegādājās Maskavā. “Sintezators ir “Pērkona” īpašums. “Pērkonam” bija instrumentu fonds, ko veidoja puse no nopelnītajiem honorāriem. Algas mums neviens nemaksāja, jo pēc padomju standartiem mēs skaitījāmies amatieri un mums nebija konkrētas likmes par koncertu kā, piemēram, Filharmonijas profesionāļiem. No tā, ko nopelnījām, kolhozs paturēja sev par autobusu, bet visa aparatūra bija mūsu – pašu nopelnīta,” atminas Juris Kulakovs.

Pēdējo reizi “Pērkons” koncertos vēsturiskais instruments skanēja pirms vairāk nekā desmit gadiem, taču tas joprojām ir pilnīgā darba kārtībā un glabā daudzas oriģinālās Jura Kulakova “Pērkons” dziesmām programmētās skaņas.

“Yamaha DX7 II FD” sintezators bija tā laika pasaules līmeņa novitāte - Stenfordas universitātes zinātnieku izstrādātajam un “Yamaha” patentētajam instrumentam ir atšķirīgs sintēzes princips nekā tradicionālajiem analogajiem sintezatoriem. “Visa pasaule bija sajūsmā par šo instrumentu. Visi septiņdesmitie gadi bija pagājuši ar analogajiem sintezatoriem, un šis nāca kā supersvaigums ar īpašu dzidrumu un tādām skaņām, kuras analogie nav spējīgi radīt. Tā elektrisko klavieru skaņa ir klasiska,” stāsta “Pērkons” līderis Juris Kulakovs, piebilstot, ka astoņdesmito gadu vidū un otrajā pusē pasaules rokmūzikā nav neviena ieraksta, kurā nebūtu ticis pielietots šis sintezators. Latvijā tolaik bija tikai daži šādi instrumenti, tostarp komponists Imants Kalniņš ar šo modeli uzsāka grupu “Turaidas Roze”.

Jau vēstīts, ka grupa “Pērkons”, godinot dzejnieku Māri Čaklo, šoruden vairākās Latvijas koncertzālēs skatītājiem piedāvā koncertprogrammu “Cilvēk, tu esi!” ar divu rokmūzikas lieldarbu atjaunojumiem. Koncertprogramma būs skatāma tikai četros koncertos – 17.oktobrī VEF kultūras pilī, 1.novembrī Liepājas koncertzālē „Lielais Dzintars”, 15.novembrī – Koncertzālē “Cēsis” un 21.novembrī Ventspils teātra namā „Jūras Vārti”.

Koncertprogrammā skanēs Imanta Kalniņa, Jura Kulakova un Jura Sējāna 1984.gada rokoratorija “Kā jūra, kā zeme, kā debess” un fragmenti no Jura Kulakova 2002.gada rokoperas “Čigāns sapnī”. Koncertprogrammas īpašie viesi būs Latvijas Nacionālā teātra aktieris Egils Melbārdis, mūziķe, avangarda māksliniece Elizabete Balčus un dziedātāja Annija Putniņa.

Rokoratorijas “Kā jūra, kā zeme, kā debess” pamatā ir Māra Čaklā 1981.gadā sarakstītā “poēma balsīs” ar tādu pašu nosaukumu, kas iekļauta 1982.gadā izdotajā dzejoļu krājumā “Kurzemes klade”. Savukārt Jura Kulakova rokopera “Čigāns sapnī” tika iestudēta 2002. gadā Daugavpils teātrī Harija Petrocka režijā. Poēmu mistēriju «Čigāns sapnī» Māris Čaklais rakstīja vairāku gadu garumā, un tā ir viens no pēdējiem dzejnieka darbiem. Poēmas pamatā ir vēstījums par atmodas laiku un latviskās identitātes meklējumiem, par cilvēkiem, kuriem kā elpot svaigu gaisu nepieciešama mīlestība, gudrība, brīvība – trīs svarīgākās pamatvērtības, bez kurām cilvēks nevar iztikt arī šodien. Koncertprogrammā skanēs rokoperas spilgtākie dziedājumi, ko izpildīs “Pērkons” ar solistiem Ievu Akurateri un Egilu Melbārdi.

Biļetes uz koncertprogrammas “Cilvēk, tu esi!” koncertiem var iegādāties “Biļešu paradīzes” tīklā.

Koncertprogrammu atbalsta Latvijas Nacionālais kultūras centrs, ģenerālsponsors “Letapolise.lv”, informatīvie atbalstītāji: “Dienas mediji”, “Latvijas Radio”, Re:TV un “Kurzemes Radio”.