Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104), Fid:127, Did:0, useCase: 3


Baha 5. pasija. Pazudušās Marka pasijas rekonstrukcijas pirmatskaņojums Latvijā

Redakcija
Redakcija

Lielajā Piektdienā, 30. martā plkst. 20.00 Rīgas Sv. Marijas Magdalēnas baznīcā baroka orķestris Collegium Musicum Riga, baroka koris Collegium Choro Musici Riga un diriģents Māris Kupčs aicina uz noslēpumiem apvītās J. S. Baha Piektās jeb Marka pasijas Latvijas pirmatskaņojumu.

Pateicoties mūsdienu vadošo pētnieku darbam, par tik populārā un pasaulē atskaņotākā komponista Johana Sebastiana Baha dzīvi un radošo darbību regulāri tiek atklāti jauni pavērsieni, vienam no interesantākajiem un pretrunīgākajiem jautājumiem paliekot - vai Bahs komponējis 4 vai 5 pasijas?

Pēc J. S. Baha nāves viņa manuskripti tika sadalīti starp viņa dēliem, un tolaik tika minētas piecas saglabājušās pasijas, kuru balsis un daļēji arī partitūras ir uzskaitītas mantojuma dokumentos. Interesanti, ka starp Baha rokrakstiem kolekcijā, kuras izveidotājs ir rīdzinieks Georgs Poelchau, ir atrodams nepilnīgs partiju komplekts, kuru rūpīgāk izpētot, var secināt, ka šī pasija ir eksistējusi pat 3 atskaņojuma redakcijās, aptverot vairāk nekā 35 gadu garumā notikušus muzikālus atskaņojumus. Baha oriģinālmūzika? Uz šo jautājumu pagaidām nav atbildes. Gadu gaitā Marka pasijas autorību mēģināts piedēvēt dažādiem komponistiem, taču ir droši zināms, ka Baha ieguldījums tajā ir gan kā komponistam, gan diriģentam, iespējams arī kā aranžētājam un sakopotājam, tajā izmantojot mūziku, ko sarakstījis kāds no kolēģiem, piemēram, Reinhards Kaizers vai Nikolaus Bruns. Neapstrīdams ir fakts, ka šīs pasijas vēlākajā versijā izmantotas dažas Georga Frīdriha Hendeļa ārijas no Brokes pasijas.

Vai varam saukt Bahu par plaģiatoru? Tolaik Baha laikabiedru vidū tā bija ikdienišķa prakse un nekas neparasts - apkopojot izcilu tā laika komponistu mūziku, sniegt publikai lielus, ievērojamus darbus jeb pasticcio visā tā krāšņumā. Lielajā Piektdienā, 30. martā plkst. 20.00 Rīgas Sv. Marijas Magdalēnas baznīcā klausītājiem būs unikāla iespēja dzirdēt vienu no mītiskākajiem passticio - Johana Sebastiana Baha pazudušo Marka pasiju -, kuru atskaņos baroka orķestra Collegium Musicum Riga solisti, baroka kora Collegium Choro Musici Riga solisti, soprāns Monta Martinsone, tenori Rinalds Kandalincevs un Mikus Abaroniņš diriģenta Māra Kupča vadībā.

Ieeja koncertā bez maksas

Pateicamies atbalstītājiem – Valsts Kultūrkapitāla fondam, Latvijas Republikas Kultūras ministrijai, Creative Europe, EEEmerging (Emerging European Ensembles).