Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104), Fid:373, Did:0, useCase: 0

epadomi/Tava virtuve/Epadomi TV/Arhīvs/Reklāma

Mākslas akadēmijas pasniedzēju kopizstāde "KVADRĀTS"

Redakcija
Redakcija

No šī gada 3. marta līdz 2. aprīlim Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) 1. stāva izstāžu zālē apskatāma LMA pasniedzēju piektā kopizstāde “KVADRĀTS”. Tā sniedz ieskatu visu nozaru pedagogu radošajā darbībā. Interesenti aicināti apmeklēt izstādes atklāšanu 2. martā plkst. 18.00 LMA 1. stāva izstāžu zālē.

Katru otro gadu LMA pasniedzēji rīko izstādi, kurā aicina ikvienu kolēģi parādīt savus, īpaši šai skatei radītus darbus. Iepriekšējo reizi skatītāji varēja novērtēt dažādos medijos strādājošu mākslinieku apgleznotus porcelāna šķīvjus, šoreiz par izstādes kopsaucēju ir izvēlēts KVADRĀTS.

Varētu domāt, ka kvadrāts ir pavisam parasta ģeometriska figūra – četrstūris, kuram visas malas ir vienāda garuma un visi stūri vienāda platuma, bet tik vienkārši vis nav. Dabā kvadrāts tikpat kā nekur nav sastopams, vienīgi sāls (NaCl) un arī dažu metālu kristāliem ir kuba forma, toties cilvēka uztverei tas nepieciešams kā garants (rāmis), kas ļauj saskatīt lietu kārtību. Kvadrāts ir vissakārtotākā un līdzsvarotākā no figūrām, tādēļ nav brīnums, ka laika gaitā tas ir apaudzis ar bagātīgu semantikas slāni.

Kvadrāta ideja spēj sevī ietilpināt bezgalīgu iedomu un formu variāciju skaitu – to izstiepjot, pāršķeļot vai iegriežot var iegūt it visas pamatformas, savukārt daudzkārt pavairots kvadrāts veido rūtiņas – tīklu, atskaites sistēmu. Arī valodā kvadrāts tiek labprāt ekspluatēts, piemēram, sakot "acis kubā" vai "mīlestība kvadrātā", kā arī, piemēram, ģeometrijā balstītajās prāta spēlēs u.c. Tādēļ kvadrāts šķiet piemērots motīvs izstādei, kuras uzdevums ir samērot nobriedušu mākslinieku atšķirīgas pieredzes, intereses un skatu punktus, vienlaikus katram brīvi ļaujot atklāt savas personiskās radošās aktualitātes.

Akcentējot kopīgo, t.i., ikviena mākslinieka – pedagoga darbības stūrakmeņus, kvadrātā šķietami ērti ietilpinās, krustojas un līdzsvarojas tādi universāli mākslinieka – pedagoga personības pamatelementi kā "ideja" un "forma", "skolotājs" un "vide" (laiktelpa, sociālais konteksts), kas katras personības individuālajā "kvadrātā" iegūst atšķirīgu konfigurāciju. Katrā "kvadrātā" uzdarbojas savi valdošie vēji – vienam kā prioritāte atklājas ideja, otram – forma, trešajam – vēlme nodot savas idejas un prasmes skolniekiem, bet vēl kādam – interese par visapkārt notiekošo.

Izstādē piedalās vairāk nekā 40 mākslinieki – LMA pasniedzēji, pārstāvot visas akadēmijas nodaļas, kā arī LMA Latgales filiāli. Ekspozīcijā novērtējams ir ne vien atšķirīgu domu, emociju, pārliecību, paaudžu, temperamentu un rokrakstu kopums, bet arī mediju un materiālu dažādība – gleznas, skulptūras, grafikas, tekstilijas, video, animācijas, stikla, keramikas un metāla objekti.

Tekstu: mākslas zinātniece, LMA docente Aiga Dzalbe