Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104), Fid:365, Did:0, useCase: 0


"Romantisms un avangards. Virzība uz Staļina impresionismu Baltijas ainavu glezniecībā 20. gadsimta 40. un 50. gados"

Redakcija
Redakcija

"Romantisms un avangards. Virzība uz Staļina impresionismu Baltijas ainavu glezniecībā 20. gadsimta 40. un 50. gados"
Herberts Līkums. Kolhoza lauki Daugavas krastā. 1952. Audekls, eļļa. LNMM kolekcija.
Foto: Normunds Brasliņš

Šovakar, 2016. gada 22. janvārī, Igaunijas Mākslas muzejā KUMU Tallinā tiek atklāta izstāde “Romantisms un avangards. Virzība uz Staļina impresionismu Baltijas ainavu glezniecībā 20. gadsimta 40. un 50. gados” (“Romantic and Progressive. Stalinist Impressionism in Painting of the Baltic States in the 1940s−1950s”), kurā eksponēti darbi no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja krājuma.

Izstāde iepazīstina ar galveno padomju laika mākslas konceptu – sociālistisko reālismu, pēta šīs mākslas formas popularitātes iemeslus un parāda tematiskās glezniecības attīstību Baltijas valstīs noteiktā laika periodā.

Pēc būtības 20. gadsimta 40. un 50. gadu socreālisma tematika ir tipiska 19. gadsimta mākslas adaptācija, kaut arī saulainās nākotnes ainas reālajā dzīvē neeksistēja. Vēlāk tā tika attīstīta ar jaunas mākslas hiperbolas palīdzību – realitāti attēloja caur falsificētiem notikumiem, kas rezultējās optimistiskos, nomierinošos un vienādojošos tēlojumos. Tematiskās glezniecības esības prieku apliecinošais patoss parasti ietvēra sevī impresionistisku krāsu paleti, to visu pielāgojot valdošās ideoloģijas prasībām. Šādu pozitīvu pasaules skatījumu Rietumu mākslas pētnieki dēvē par Staļina impresionismu.

Socreālisma izplatību Baltijas valstīs 40. un 50. gados pavadīja Staļina impresionisma pārdefinēšana: tā sākotnējās idejas mainījās līdz ar izmaiņām realizācijas gaitā. Padomju dzīve sarūpēja virkni tēmu, kas deva impulsu oficiālo vēstījumu interpretācijām no dažādiem skatpunktiem. Baltijas valstu pirmskara mākslas tradīcijas atrada iespēju izpausties arī šajās sociālistiskās sabiedrības ikdienu godinošajās praksēs.

Latvijas Nacionālā mākslas muzeja krājumu plašajā izstādē reprezentē apjomīga gleznu izlase, un to autoru vidū ir tādi izcili gleznotāji kā Ģederts Eliass, Arijs Skride, Tenis Grasis, Džemma Skulme. No Rīgas uz Tallinu atvesti vairāki monumentāli, hrestomātiski darbi, kas spilgti raksturo padomju laika sociālistiskā reālisma romantiskās izpausmes Latvijas glezniecībā, tostarp Vladimira Andrijenko audekls “Jaunais pāris kolhozu tirgū” (1952) un Herberta Līkuma majestātiskā ainava “Kolhoza lauki Daugavas krastā” (1952).

Izstādē eksponēti darbi Igaunijas Mākslas muzeja KUMU, Tartu Mākslas muzeja, Igaunijas Teātra un mūzikas muzeja, Virumā fonda muzeja, Latvijas Nacionālā mākslas muzeja un Lietuvas Mākslas muzeja kolekcijām.

Izstāde Mākslas muzejā KUMU būs skatāma līdz 2016. gada 1. maijam.