Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104), Fid:281, Did:0, useCase: 3


Notiks 25. kino festivāls “Baltijas pērle”

Redakcija
Redakcija

Kino sākās ar kaislīgām, fiziskām attiecībām starp celuloīdu un māksliniekiem, tehniķiem un meistariem, kas to rūpīgi apstrādāja, uzmanīgi ar to manipulēja un izzināja gluži kā mīļotais izzina savas mīļotās ķermeni. Neatkarīgi no tā, cik laika pagājis un kā attīstās kinematogrāfija, mēs nedrīkstam aizmirst tā sākotni un atteikties no labākajām tradīcijām.
Katru gadu laižamies jaunā un bīstamā ceļojumā, tiecoties izraudzīties pareizo ceļu. Kad ieraugām pilnās skatītāju zāles, tas sniedz mums cerību un iedvesmu.

Festivāls arvien cenšas paplašināt ierastā robežas, iepazīstinot kino skatītājus ar labākajiem kino klasikas paraugiem un jaunām filmām, kas noteikti apburs un iedvesmos.

Kā allaž rudeņos, šogad esam izveidojuši programmu tā, lai pulcētu visu vecumu un kultūras tradīciju kino cienītājus un katrs spētu atrast sev personīgi svarīgu vēstījumu.

Divi brīnišķīgi datumi: pirms 100 gadiem dzimis dižais Ingmars Bergmans, savukārt pirms astoņdesmit gadiem – brīnišķīgā Romijai Šneidere. Šīs jubilejas atzīmēsim ar viņu karjerā nozīmīgākajām filmām. I. Bergmana daiļrades noslēdzošā sāga "Fanija un Aleksandrs" (Fanny och Alexander, 1982) tiks izrādīta no oriģinālā filmas nesēja – 35 mm kinolentes, ko laipni atvēlējusi Amerikas Kinoakadēmija. Tieši no Holivudas pakalniem to atgādās mūsu ilggadējais partneris – kompānija UPS. Savukārt filma "Baseins" (La Piscine, 1969) kļuva par atvadu darbu Romijai Šneiderei – viņa tajā atvadījās no Alēna Delona, savas dzīves lielās mīlestības.

Festivāls tiks atklāts 19. septembrī ar Kirila Serebreņņikova filmu "Vasara", kas piedzīvoja pirmizrādi Kannu kinofestivālā. Filmu pieteiks tās scenāristi – Mihails un Lilī Idovi.

Pats režisors piedalīsies ar savu īpaši uzņemto jauno dokumentālo filmu "Pēc "Vasaras"". Šī nav tikai filma par filmu, kas uzjunda nerimstošus strīdus. To uzņēmis talantīgs režisors, kas joprojām atrodas mājas arestā. Poētisks dokumentāls post scriptum par visu, kas leģendārajā filmā palika aizkadrā vai netika izsacīts līdz galam, kā arī par to, kas patiesībā bija, kā nebija un nevarēja būt. Pievērsiet uzmanību: filma “Pēc “Vasaras”” tiks izrādīta vienīgajā seansā 24. septembrī.

Pērn uzsāktajā programmā "Leģendas" ir iekļauts šī gada ievērojamākais kino darbs – kulta režisora Terija Giljama “Cilvēks, kas nogalināja donu Kihotu” (The man who killed Don Quixote, 2018). Šai beidzamo 25 gadu laikā visgaidītākajai un apspriestākajai filmai ir lielas izredzes nenonākt uz lielā ekrāna saistībā ar strīdiem par autortiesībām, tomēr visi festivālu seansi notiks.

Filmas pirmizrāde notika Kannu kinofestivāla noslēgumā, bet tās dramatiskais tapšanas stāsts ir piedzīvojumu seriāla cienīgs.

Kannu kinofestivālu tradicionāli programmā pārstāv dažādi negaidīti darbi, slaveni vārdi un šokējoši stāsti.

Par dārgu pērli šī gada “Baltijas pērles” kino kronī atzīstama oskarotā Pāvela Pavļikovska "Aukstais karš" (Zimna wojna, 2018). Šis Eiropas 50. gadu kino estētikā uzņemtais un ar "Zelta palmas zaru" par režiju apbalvotais mīlas stāsts ir "obligātajā sarakstā" iekļaujama filma, ko kritiķi atzinuši par mūsdienu kino klasiku. Neatpaliekot no "Kasablankas", tā ir viena no skaistākajām un aizkustinošākajām melodrāmām kino vēsturē.

Visdrosmīgākajiem kinomāniem - Larsa fon Trīra ironiski draudīgais jaunais veikums "Māja, ko uzcēla Džeks" (The House that Jack Built, 2018). Asinskārais "misters Izsmalcinātība" nebūtu kulta režisors, ja neiešifrētu savā dvēseli stindzinošajā darbā daudz kulturoloģisku un estētisku vēstījumu, ko atminēt pa spēkam vien īsteniem kino maniakiem.

Radikālu erotisko provokāciju cienītājiem... Neiztiksim arī bez radikālā provokatora Gaspāra Noē, kas jau atkal šokējis rafinēto Kannu publiku. Viņa jaunā filma ir mežonīga, satriecoša orģija ar daudzsološu nosaukumu "Ekstāze" (Сlimax, 2018). Šī ir amorāla, neapvaldīta ballīte, kurā valda sekss, narkotikas un netīrās dejas, tomēr to nevēlēsities palaist garām. Arī prasīgie kritiķi filmu uzņēmuši ar sajūsmu.

Divas filmas, kuras sevišķi jāizceļ kā festivālu eksotikas kvintesenci: Rustama Hamdamova "Maiss bez dibena" un Jana Švankmaijera "Kukaiņi". Dižais čehu sirreālists Jans Švankmaijers ir uzņēmis savu pēdējo filmu – insektoloģisku trilleri – , savācot tam naudu kolektīvās finansēšanas kampaņā. "Maiss bez dibena" ir elitārs monohroms eksperiments, kas piesātināts ar filozofiskām alūzijām, pārmērīgu interjeru greznību un skatītājus hipnotizējošu nevainojamu skaistumu. Šīs filmas ir domātas sagatavotam skatītājam, kas pieder šauram kinematogrāfijas gardēžu lokam.

Stilīgākajiem un ekstravagantākajiem skatītājiem – tradicionālā programma "Kino un mode". Blakus juvelieriskajam darbam "Diors. Zaudētās paradīzes elegance" (Christian Dior, l'elegance du paradis perdu, 2017) un jauniem atmaskojumiem filmā "Karls Lāgerfelds – vientuļais karalis" (Karl Lagerfeld, un roi seul, 2008) ir divas pilnmetrāžas filmas par britu dizaineriem – "Vivjena Vesvuda: panks, ikona, aktīviste" (Westwood: Punk, Icon, Activist, 2018) un "Makvīns" (MсQueen, 2018). Britu modes pasaules granddāma jau uzstājusies ar kārtējiem protestiem. Šoreiz uzbrukumu objekts ir pieminētā filma par viņu pašu, jo tajā: "Pārāk daudz modes, pārāk maz aktīvistes atainojuma. Pārāk daudz par skatēm un apģērbu, pārāk maz par pilsonisko pozīciju," – kā Vestvuda pavēstīja īpašā paziņojumā medijiem saistībā ar filmas pirmizrādi.

Festivāls noritēs no 19. līdz 25. septembrim.

Pašlaik izpārdoti jau deviņi festivāla kino seansi.

Visas filmas tiks demonstrētas kinoteātrī "Splendid Palace". Festivāla kase, kur tirgo biļetes uz labākajām sēdvietām, kinoteātrī jau atvērta.

Patīkama ziņa kinomāniem: 24. septembrī piešķirtā brīvdiena sniedz iespēju palielināt seansu skaitu.

Detalizētāku informāciju par filmām, seansiem un biļetēm atradīsiet mūsu mājaslapā Baltic Pearl

Tiksimies kino!