Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104), Fid:277, Did:0, useCase: 3


Mākslas muzejs RĪGAS BIRŽA aicina uz starptautisku zinātnisko konferenci “Ko nozīmē tēlniecība šodien?”

Redakcija
Redakcija

Mākslas muzejs RĪGAS BIRŽA aicina uz starptautisku zinātnisko konferenci “Ko nozīmē tēlniecība šodien?”
Magdalēna Abakanoviča (Magdalena Abakanowicz). Mutanti. 2000. Nerūsējošais tērauds. Polijas Tēlniecības centra Oroņsko kolekcija. Foto: Jans Gavorskis (Jan Gaworski)

Ceturtdien, 2018. gada 22. februārī, Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA (Doma laukumā 6, Vecrīgā) norisināsies starptautiska zinātniskā konference “Ko nozīmē tēlniecība šodien?”. Polijas un Latvijas lektori runās gan par tēlniecību tās tradicionālajā izpratnē, gan par starpdisciplināriem mākslas veidiem, kuri mūsdienās ir īpaši aktuāli vides mākslas objektiem, instalācijām un video tēlniecībai. Sākums plkst. 12.00.

Zinātniskā konference notiek izstādes “Artistry. Polijas tēlniecības 100 gadi” ietvaros, kas tapusi sadarbībā ar Polijas Tēlniecības centru Oroņsko, Ādama Mickeviča institūtu Varšavā un Polijas Republikas vēstniecību Rīgā, atzīmējot Polijas neatkarības atgūšanas un Latvijas valsts dibināšanas 100. gadadienu. Izstādē līdz š. g. 15. aprīlim ir apskatāmas pēdējos simts gados vairāku poļu mākslinieku paaudžu radītās skulptūras, objekti, instalācijas un video filmas.

Konferenci atklās Polijas Tēlniecības centra direktore, mākslas zinātniece, kritiķe un vairāk nekā 70 izstāžu kuratore Eulalija Domanovska (Eulalia Domanowska) ar stāstījumu par Oroņsko Tēlniecības centra skulptūru un vides mākslas darbu krājuma attīstību, kas īpaši pēdējos 30 gadus notikusi apzināti domājot par kolekcijas papildināšanu gan ar klasiķu, gan pavisam jaunu autoru darbiem: sākot ar modernistiem tipisko formas stilizāciju, abstrakciju, ekspresiju līdz laikmetīgiem telpiskiem objektiem, instalācijām, video un neona gaismas projektiem.

Māksliniece, izstāžu un sociāli aktuālu projektu kuratore, Ksaverija Duņikovska (Xawery Dunikowski) Tēlniecības muzeja Varšavā galvenā kuratore Agneška Tarasjuka (Agnieszka Tarasiuk) sniegs plašāku komentāru 18. gadsimtā celtajai “Królikarnia” pilij (“Trušu mājai”), kas mūsdienās ir mājvieta Varšavas Nacionālā muzeja Tēlniecības kolekcijai. Šajā muzejā tradicionālas izstādes savijas ar eksperimentāliem projektiem, turklāt muzeja speciālisti lielu uzmanību pievērš māksliniekiem, kuru daiļrade vēl nav pienācīgi izpētīta.

Mākslas zinātniece un izstāžu kuratore, Tatru muzeja Zakopanē Mākslas departamenta vadītāja Helēna Pitoņa (Helena Pitoń) iepazīstinās ar Zakopanes Kokapstrādes skolu, kas 20. gadsimta pirmajā pusē no maza ciemata amatniecības skolas pārtapusi par vienu no nozīmīgākajām mākslas skolām Polijā. Vairākus šīs skolas “Zakopanes stilā” radītos tēlniecības darbus tagad var redzēt izstādē Mākslas muzejā RĪGAS BIRŽA.

Zinātniskās konferences pirmo daļu noslēgs mākslas zinātnieces, Latvijas Mākslas akadēmijas Tēlniecības nodaļas pasniedzējas Māras Ādiņas referāts par Rīgas tēlniecības kvadriennāļu mākslinieciskajām izpausmēm laika periodā no 2004. līdz 2016. gadam. Lektores profesionālās intereses saistās ar laikmetīgās tēlniecības norisēm Latvijā un pasaulē. Māra Ādiņa kopš 2004. gada piedalās Rīgas Starptautisko kvadriennāļu organizēšanā.

Konferences otro daļu ievadīs mākslas zinātnieces, Mākslas muzeja RĪGAS BIRŽA izstāžu kuratores Vitas Birzakas lasījums par Borisa un Ināras Teterevu fonda programmas “Māksla Rīgas publiskajā telpā” darbību. Šis projekts ir aktivizējis Latvijas māksliniekus un devis viņiem iespēju piedalīties programmas ietvaros notikušajos konkursos, atstājot nākamajām paaudzēm liecību par radošo domu 21. gadsimta Latvijā.

Mākslas kritiķis un kurators Dr. art. Vojcehs Šimaņskis (Wojciech Szymański) stāstīs par to, kā pēdējo desmitgažu laikā Polijas vēsturē un mākslas zinātnē tiek pārskatīta Polijas modernisma un laikmetīgā tēlniecība, pārrakstot tēlniecības kanonu arī no feminisma (un postfeminisma) pozīcijām, respektējot dzimumu politiku, seksualitāti un jūtas. Vojcehs Šimaņskis ir grāmatas “Argonauci. Postminimalizm i sztuka po nowoczesności. Eva Hesse – Felix Gonzalez-Torres – Roni Horn – Derek Jarman” (2015) un daudzu publikāciju par mākslu autors, kurš šobrīd strādā Vroclavas Universitātes Mākslas vēstures institūtā.

Konferenci noslēgs Anda Rotenberga (Anda Rothenberg) ar referātu par nepietiekamības sajūtu poļu tēlnieka un video mākslinieka Miroslava Balkas (Mirosław Bałka, 1958) daiļradē. Anda Rotenberga ir daudzu izstāžu kuratore un mākslas publikāciju autore. Kurējusi Polijas paviljona ekspozīciju (1993–1995) un bijusi tā komisāre (1993–2001) Venēcijas biennālēs un Sanpaulu biennālēs (1997–2007). Vadījusi Polijas Nacionālo mākslas galeriju “Zachęta” (1993–2001), lasa lekcijas gan Polijas, gan ārvalstu akadēmijās un universitātēs. Anda Rotenberga strādā žurnāla “Vogue Polska” redakcijā un veido iknedēļas kultūras autorraidījumu Polijas Radio.

Konferences darba valodas: angļu, poļu, latviešu, ar sinhrono tulkojumu.

Uz konferenci laipni gaidīti visi interesenti!

Ieeja brīva.
Iepriekšēja pieteikšanās nav nepieciešama.
Uzziņas pa tālruni (+371) 67 357534 vai e-pastu Ieva.Andzane@lnmm.lv.