Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource104), Fid:277, Did:0, useCase: 0

epadomi/Tava virtuve/Epadomi TV/Arhīvs/Reklāma

Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā ar lekcijām viesosies komponiste ROZALINDA PEIDŽA un arhitekts ANDREJS ANDERSONS (Austrālija)

Drukāt
Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā ar lekcijām viesosies komponiste ROZALINDA PEIDŽA un arhitekts ANDREJS ANDERSONS (Austrālija)
Austrālijas komponiste Rozalinda Peidža (Rosalind Page). Publicitātes foto

Ievadot Imanta Tillera personālizstādi “Ceļojums uz nekurieni”, ceturtdien, 2018. gada 5. jūlijā, Latvijas Nacionālā mākslas muzeja galvenajā ēkā (Rīgā, Jaņa Rozentāla laukumā 1) notiks divas lekcijas, ko sniegs īpašie viesi no Austrālijas. Komponiste Rozalinda Peidža lekcijā “Esamība un laiks” iepazīstinās ar personīgu interpretāciju Imanta Tillera daiļradei, savukārt latviešu izcelsmes arhitekts Andrejs Andersons pastāstīs par Austrālijas muzeju arhitektūru.

Imants Tillers (1950), kura vērienīga retrospekcija “Ceļojums uz nekurieni” Latvijas valsts simtgades programmas ietvaros no š. g. 7. jūlija līdz 30. septembrim būs skatāma Latvijas Nacionālā mākslas muzeja (LNMM) Lielajā izstāžu zālē, ir viens no pasaulē zināmākajiem mūsdienu Austrālijas gleznotājiem.

Imants Tillers tiek saukts par “domāt provocējošu mākslinieku”, un viņa jaunradi uzskata par postmodernisma kvintesenci. Tillers nekad nav baidījies pārņemt tēlus: citu autoru radīti darbi un teksti meistaram ir konceptuāla bāze, uz kā attīstīt personisku vēstījumu. Tillera māksla ir intelektuāla, tā ietver atsauces uz pasaules kultūru, Rietumu mākslas vēsturi, 20. gadsimta Eiropas literatūru un filozofiju, Austrālijas iedzimto iedzīvotāju kultūru. Mākslinieka lielo jautājumu lokā ir indivīds, vieta un identitāte, trimda, migrācija un piederība.

Savukārt austrāliešu-skotu komponiste Rozalinda Peidža (Rosalind Page), kura studējusi arī filozofiju un ir sena Imanta Tillera stila cienītāja, lūkojoties uz viņa darbu vizuālo greznību dažādās galerijās visā Austrālijā, domās vienmēr dzirdējusi mūziku. Vēlākā abu tikšanās atklājusi kopīgas intereses mākslā, mūzikā un filozofijā. Šī unikālā radošo personību dialoga rezultāts ir skaņdarbu sērija, kas tapusi laikā no 2011. gada līdz šodienai: “Esamība un laiks I (Lacrimae rerum), II (Tabula rasa), III (Paradiso)” (2011–2015) klavierēm, čellam un klarnetei, “Infinite Distances” (2017) stīgu kvartetam un skaņdarbs korim “Horizonts” (“Horizon”, 2018), ko Peidža radījusi speciāli Latvijas Radio korim Imanta Tillera izstādes atklāšanai Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā.

Lekcijā “Esamība un laiks” (“Being and Time”), kas sāksies 5. jūlijā plkst. 14.00 LNMM Konferenču zālē, Rozalinda Peidža iepazīstinās ar savu skatījumu uz Imanta Tillera daiļradi. Viņa aizvedīs klausītājus ceļojumā no vizuālā uz audiālo, izmantojot vēstures un naratīva, personīgā un episkā saplūšanu, interpretējot šo jēdzienu attiecības laikā un telpā.

Pasākuma otrajā daļā plkst. 15.00 ar lekciju “Austrālijas muzeju arhitektūra” (“Australian Museum Architecture”) uzstāsies latviešu izcelsmes austrāliešu arhitekts Andrejs Andersons (Andrew Andersons). Lektors ir daudzu sabiedrisko ēku un privātu projektu autors gan Sidnejā, gan citviet Austrālijā. Starp viņa ievērojamākajiem darbiem jāatzīmē Austrālijas Nacionālās galerijas ēkas iezemiešu mākslas spārna piebūve, Kanberas Parlamenta ēkas piebūve, Jaundienvidvelsas štata valsts bibliotēka, Sidnejas teātris un Sidnejas pilsētas koncertzāle “Angel Place”.

Lekcijas apmeklētāji plašāk uzzinās par Austrālijas muzeju vēsturi un arhitektūru. Šobrīd, kad Latvijā aktīvi norisinās darbs pie jaunu muzeju un mākslas telpu izveides, Andrejs Andersons dalīsies pieredzē, kā Austrālijā notiek vēsturisku ēku pārtapšana par muzeju, kas piemērots mūsdienu vajadzībām, īpašu uzmanību pievēršot tam, kādā veidā tiek savienotas muzejiem nepieciešamās funkcijas ar to dizainu, formu un tēlu.

Abas lekcijas notiks angļu valodā bez tulkojuma.

Uz tikšanos Latvijas Nacionālajā mākslas muzejā laipni aicināts ikviens!
Ieeja lekcijās ir bez maksas.
Iepriekšēja pieteikšanās nav nepieciešama.

PAR LEKTORIEM
Rozalinda Peidža (Rosalind Page) ir austrāliešu-skotu komponiste, kura radījusi skaņdarbus teātrim, kameransambļiem, stīgu kvartetiem, orķestrim, un tie atskaņoti Apvienotajā Karalistē, Eiropā, Ķīnā un Japānā. Mūziķe ieguvusi maģistra grādu teātra un filmu studijās un doktora grādu komponēšanā, mācoties kopā ar vienu no Austrālijas ievērojamākajiem komponistiem Rosu Edvardsu (Ross Edwards).

Rozalindas Peidžas muzikālā estētika apvieno dažādas zinātnes sfēras ar mākslu, filozofiju un dzeju. 2004. gadā Rozalindas Peidžas interpretācija “Lūzums: No teātra izrāde čellam un orķestrim” (“Fracture: a Noh play for cello and orchestra”) par Šekspīra lugu “Karalis Līrs” un japāņu režisora Akiras Kurosavas (Akira Kurosawa) filmu “Haoss” (“Ran”, 1985) saņēma augsto Pola Lovina orķestra godalgu (Paul Lowin Orchestral Prize). 2006. gadā viņas kameransamblis par Federiko Garsijas Lorkas (Federico García Lorca) “Tumšās mīlas sonetu” (“Sonetos del Amor Oscuro”) iestudējumu saņēma Pola Lovina dziesmu cikla (Paul Lowin Song Cycle) godalgu.

No 2005. līdz 2017. gadam Rozalinda Peidža pasniedza kompozīciju Sidnejas konservatorijā. Šobrīd māksliniece ir kompozīcijas pasniedzēja Jaundienvidvelsas Universitātē, kur 2010. gadā viņa bija vieszinātniece radošās prakses un pētniecības projektā. Tāpat Rozalinda Peidža bijusi Starptautiskās laikmetīgās mūzikas asociācijas ISCM (International Society for Contemporary Music) pieaicinātā komponiste Starptautiskajā Komponistu centrā Visbijā (VICC, Visby International Centre for Composers), Zviedrijā. Piedalījusies mākslinieku rezidencēs Francijā, Īslandē, Zviedrijā, Kanādā un Apvienotajā Karalistē.

2014. gadā Rozalindai Peidžai uz diviem gadiem tika piešķirta prestiža Austrālijas Mākslas padomes mūzikas stipendija sadarbībai ar starptautiskiem māksliniekiem. Viņas vokālās kompozīcijas tika iekļautas 10. Starptautiskā Hildes Zadekas vokālā konkursa (10th International Hilde Zadek Voice Competition) obligātajā laikmetīgās mūzikas repertuārā. 2017. gadā notika Rozalindas Peidžas skaņdarba stīgu kvartetam “Infinite Distances” pirmatskaņojums Londonā, kuru izpildīja “Kreutzer Quartet”. Tajā pašā gadā Parīzē “French Flutes Orchestra” pirmo reizi atskaņoja darbu “Luxe, calme et volupté”. 2018. gadā Peidžas “Esamība un laiks” (“Being and Time”) un “Horizonts” (“Horizon”) pasaules pirmizrādi piedzīvos Latvijas Radio kora izpildījumā Imanta Tillera izstādes atklāšanā Latvijas Nacionālā mākslas muzejā Rīgā, Latvijā.

Andrejs Andersons (Andrew Andersons, 1942) ir austrāliešu arhitekts, kurš dzimis Rīgā, Latvijā. 1949. gadā viņa ģimene emigrēja uz Austrāliju. Andreja Andersona vectēvs no tēva puses ir Alfrēds Andersons (1879–1937), kurš no 1921. līdz 1928. gadam bija Rīgas pilsētas mērs. Savukārt arhitekta mātes tēvs ir Ludvigs Neiburgs (1871–1948) – 20. gadsimta sākuma viens no Latvijas lielākajiem namīpašniekiem un būvuzņēmējiem. Andrejs Andersons līdzdarbojās skiču projekta izstrādē viesnīcai “Neiburgs”, kas ierīkota vienā no Neiburga celtajiem namiem Vecrīgā, kā arī veidojis pamatzīmējumus viesnīcai “Bergs”.

Andrejs Andersons studējis Sidnejas Universitātē, bet pēc studijām Jeila Universitātē ASV viņš sāka strādāt par arhitektu Austrālijas Jaundienvidvelsas štata valdības Sabiedrisko darbu departamentā, drīz vien kļuva par departamenta Īpašo projektu nodaļas galveno arhitektu, vēlāk – par štata galvenā arhitekta vietnieku. 1988. gadā Andrejam Andersonam tika piedāvāts štata galvenā arhitekta amats, taču viņš atteicās. No 1989. līdz 2013. gadam Andersons bija viens no četriem arhitektu biroja “PTW Architects” direktoriem.

Andrejs Andersons ir daudzu sabiedrisko ēku un privātu projektu autors gan Sidnejā, gan citviet Austrālijā. Starp arhitekta ievērojamākajiem darbiem jāatzīmē Austrālijas Nacionālās galerijas ēkas iezemiešu mākslas spārna piebūve, Kanberas Parlamenta ēkas piebūve, Jaundienvidvelsas štata valsts bibliotēka, Sidnejas teātris, Sidnejas pilsētas koncertzāle “Angel Place”.

Tev jābūt autorizētam,





Izrāžu videofragmenti vairāk



Videointervijas vairāk