Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121), Fid:2, Did:0, useCase: 0


Kā smēķēšanas atmešanā var palīdzēt nikotīna aizstājterapija

Redakcija
Redakcija

Ja cilvēks smēķē līdz 10 cigaretēm dienā, šo terapiju parasti neiesaka. Bet tā ir noderīga tiem, kas izsmēķē aptuveni divas paciņas cigarešu dienā un vairāk, jo viņiem, strauji pārtraucot lietot nikotīnu, var būt smagi atmešanas simptomi. Nikotīna preparātu lietošana nedrīkst būt ilgāka par pusgadu.

Noderēs ģimenes ārsta vai narkologa individuāls padoms.

Ir pieejami nikotīnu saturoši preparāti, kam ir dažādas devas un dažādas formas, tāpēc pašam saprast, ko un kad lietot, lai tas tiešām palīdzētu pārtraukt smēķēšanu, nav vienkārši. Turklāt ārsti nereti tos iesaka kombinēt ar antidepresantiem un tieksmi mazinošiem medikamentiem. Kamēr ārsta vadībā notiek nikotīna devas pakāpeniska mazināšana, vienlaikus cilvēkam jāmācās atteikties no smēķēšanas kā procesa. Vairāk par to lasi Bezcigaretes.lv

Jāizplāno, kā rīkoties, kamēr iedarbojas plāksteris.

Kad sāk lietot plāksterus, smēķēšana jāpārtrauc iepriekšējā dienā. Plāksteriem ir dažādas, bet diezgan lielas nikotīna devas. Tāpēc ir gadījies, ka kāds, kurš izlemj pats noteikt sev devu, sāk saņemt lielāku nikotīna daudzumu nekā ar smēķēšanu. Notiek saindēšanās. Otra lielā kļūda, kas tiek pieļauta pašārstēšanās laikā, – cilvēki plāksterus līmē tad, kad atceras vai izjūt tieksmi. Taču, ja ir spēcīga atkarība no nikotīna, visizteiktāk tieksme parādās uzreiz pēc pamošanās. No cigaretes vai tabakas karsējamās ierīces caur elpceļiem nikotīns smadzenēs nonāk 10–20 sekunžu laikā. Kamēr tas iesūcas organismā caur ādu zem plākstera, paiet daudz ilgāks laiks, bet, atceroties uzlīmēt plāksteri, šo laiku var aizpildīt ar kādu sev tīkamu procesu – vingrojumiem, brokastīm, mūziku u. c.

Jāizpēta citas nikotīna preparātu formas.

Daudzi, kas nevēlas konsultēties ar ārstu, pērk košļājamās gumijas, kas satur nikotīnu, vai ledenes. Un lieto tās, kad sajūt tieksmi. Košļājamajai gumijai nikotīns sāk izdalīties piektajā sestajā sakošanas reizē, un tā jāpatur aiz vaiga vai aiz zobiem, kur ir gļotādas un tas ātrāk uzsūcas. Citādi var būt liela vilšanās, jo, kamēr nikotīns, kuru cilvēks norij, caur kuņģi tiek līdz tievajām zarnām, kur sāk uzsūkties, kamēr aiziet līdz smadzenēm, cilvēks var nenoturēties un uzpīpēt. Vēl pieejami preparāti degunā pūšamu spreju veidā un mutē inhalējami līdzekļi – pūšami vai nu degunā, vai mutē. Tie caur mutes gļotādu iedarbojas salīdzinoši ātri. Nereti tie, kas vairs nelieto plāksterus, izmanto sprejus, kad jūt, ka tomēr nespēj izturēt tieksmi. Bet tas, cik vienkāršs ir šis risinājums, rada lielu risku, ka nikotīna uzņemšana netiks pārtraukta un cilvēks atkal atgriezīsies pie smēķēšanas.

Efektīvāk – kopā ar atbalsta grupu vai psihoterapiju.

Tiem, kam ir smaga atkarības forma, smēķēšanas pārtraukšanai visefektīvākās ir psihoterapijas metodes, kas tiek kombinētas ar medikamentiem, – gan nikotīna aizstāšanai uz neilgu laiku, gan tieksmes mazināšanai (līdz trim mēnešiem), gan depresijas epizodes novēršanai (pēc nepieciešamības). Ļoti palīdzošas ir smēķēšanas atmešanas atbalsta grupas. Grupas “Atmet smēķēšanu 28 dienās!” tiešsaistē organizē kustība Bezcigaretes.lv.

Vairāk informācijas: ŠEIT