Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121), Fid:70, Did:0, useCase: 0


Laiks ir nauda. Taupiet to

Arnis Kr.
Arnis Kr.

Visās pasaules valodās šie vārdi cieši savijušies kopā- parunās, izteicienos, sakāmvārdos: "Laiks ir nauda", "Laiks- nauda, kuras mums nav", "Taupi laiku- ietaupīsi naudu" un tā tālāk.
Nav vērts nenovērtēt tautas gudrību,- prakse rāda, ka ļaudīm, kuri māk ekonomēt laiku, veicas arī daudzās citās lietās, kaut gan vārds "veicas" šeit nešķiet īsti piemērots, jo (atkal paruna) "Veicas tam, kam veicas!"

Lai netērētu jūsu dārgo laiku, pāriesim pie galvenā: izrādās, ir milzum daudz dažādu paņēmienu, ar kuru palīdzību šo dārgo substanci var ieekonomēt.

Laika ekonomija

- Pacentieties kaut reizi dzīvē saplānot savu dienu. Patiesībā tas nemaz nav ne lieki, ne garlaicīgi, tieši otrādi: jūs diezgan ātri pārliecināsieties par to, cik daudz dažādu sīku un arī lielu darbiņu var ietilpināt vienā laika sprīdī starp astoņiem rītā un astoņiem vakarā.

- Apguvuši dienas plānošanu, ķerieties pie nedēļas plānošanas. Saplānojiet pa stundām katru savu nedēļas dienu. Visi, kas dzīvē ir kaut ko sasnieguši, jau ļoti laicīgi stādās sev priekšā, kur viņi būs pēc pāris mēnešiem un apmēram ar ko nodarbosies nākamajā nedēļā. Var apbrīnot citu cilvēku vieglprātību un spontanitāti lēmumu pieņemšanā, taču pārņemt šādas īpašības un rīcību sev ir visumā nosodāma prakse.

- Kad būsiet tikuši galā arī ar nedēļas plānu, sastādiet gada plānu. Lai jūs nebaida attālinātie termiņi: pat, ja dzīve ieviesīs savas korekcijas, jūs būsiet tām sagatavojušies.

- Ieplānotajiem pasākumiem gatavojieties jau laicīgi, neizejot no mājas. Piemēram, ja esat nolēmis nokārtot kādu dokumentu, nebūtu slikti pārliecināties par to, vai uzņēmums, kuru taisāties apmeklēt vispār šodien strādā, kādi ir pieņemšanas laiki un vai jūs tur kāds tieši šodien pieņems. Nerunājot nemaz par to, ka aizslēgtas durvis aizdzen jebkuru vēlmi ierasties šajā neviesmīlīgajā organizācijā atkārtoti.

- Jau vakarā sagatavojiet sev apģērbu nākamajam rītam, tas pats attiecas uz aksesuāriem un apaviem (tos gan labāk mazgāt un tīrīt uzreiz pēc atgriešanās mājās, nevis pirms iziešanas). Pieradiniet arī bērnus (ja jums tie ir) darīt to pašu:- šāds pieradums ieekonomē ļoti daudz laika!
Bez tam, vajadzīgās blūzītes vai krekla meklēšana pēdējā brīdī, kad jau sen patiesībā vajadzēja iziet no mājas, nenesīs prieku ne jums, ne jūsu priekšniekam. Un arī kārtība skapī diez vai ieviesīsies no šādas haotiskas rīcības.

- Vienmēr turiet mājās pirmās nepieciešamības preču rezerves. Nepieciešamo minimumu gan katram pašam sev jānosaka, taču pētījumi liecina, ka vislielākais sarūgtinājums rodas, ja vajadzīgajā brīdī pie rokas neatrodas: nesaplēstas zeķubikses (sievietēm), svaigas zeķes (vīriešiem), dezodorants, košļājamā gumija vai kāds cits mutes atsvaidzinātājs.

- Iemācieties atslābināties un ātri iemigt. Tā ir nenovērtējama māka, kas ļauj ieekonomēt kaudzi laika, nerunājot nemaz par to, ka izgulējies cilvēks ir daudz enerģiskāks un darbspējīgāks (atšķirībā no tiem, kas iemieg ar grūtībām un slikti guļ). Ja mokāties ar bezmiegu, neatstājiet šo lietu pašplūsmā. Noteikti noskaidrojiet, kur slēpjas sliktās gulēšanas iemesls- iespējams, ka jums ir sēra korķi ausīs? Lai cik arī dīvaini tas neliktos, tie var ne tikai radīt bezmiegu, bet arī izraisīt galvassāpes.

- Neguliet ilgāk, nekā tas nepieciešams. Noskaidrojiet, cik stundas jums nepieciešamas, lai izgulētos un justos atpūties, lai pārējo laiku varat tērēt lietderīgi.

- Izstrādājiet sevī ieradumu ātri pārslēgties no vienas lietas uz citu, neaizpildot starplaiku ar smēķēšanu vai uzkodām (tas ir gan veselībai kaitīgi, gan neefektīvi). Zinoši cilvēki apgalvo, ka darbošanās nomaiņa jau ir atpūta, tāpēc miksējiet garīgo darbu ar fizisko piepūli. Piemēram, pēc pusstundas darba pie datora, piecelieties, izstaipieties un ....dodieties uz norunātu tikšanos.

- Rietumu paradums risināt biznesa lietas pie pusdienu galdanav nemaz tik peļams. Pusdienas jums tik un tā jāēd, tad kāpēc, lai reizē neapspriestu jūsu darbam svarīgus jautājumus? Nerunājot nemaz par to, ka ēdot to visu darīt daudz patīkamāk, un arī laiks ieekonomējas kā nekad.

- Daudzas sievietes sūkstās, ka viņām nepietiek laika karjerai un sev, jo viss tiek pakļauts bērna interesēm un vajadzībām. Tātad ir vērts ieviest korekcijas tradicionālajos uzskatos par audzināšanu.
Centieties jau no mazotnes audzināt bērnā patstāvīgu personību- tā jūs atvieglosiet dzīvi gan bērnam, gan arī sev.
Neizdabājiet bērna kaprīzēm, bet slavējiet un apbalvojiet jebkuru patstāvības izpausmi, un jau drīz bērns jums kļūs par draugu un palīgu!

- Hroniska laika trūkuma gadījumā atvēlēt divas stundas nedēļā sporta kluba apmeklējumam patiešām ir grūti. Taču tas nenozīmē, ka nevar atrast tās pašas divas stundas vingrošanai mājās. Izpildīt elementārus vingrojumus (piemēram, trenēt presi) var arī mājās uz paklājiņa. Ja tik būtu vēlēšanās. Un vingrošanai mājās var būt ne sliktāks rezultāts, kā regulārai svīšanai sporta zālē.

- "Man nav laika lasīšanai!- šādus vārdus bieži var dzirdēt no visdažādākajiem cilvēkiem, bet vienmēr ar vienlīdz vienādu sapīkumu. Tiešām, aizņemtiem cilvēkiem diezgan reti izdodas izbrīvēt dažas stundas pēc kārtas labas grāmatas izlasīšanai. Taču var mēģināt šo problēmu atrisināt citādāk: mazizmēra grāmatu ielieciet somā (varēsiet to lasīt gaidot lietišķu tikšanos, braucot sabiedriskajā transportā, gaidot savu rindu bankā utml).

- Kad mamma jums bērnībā uzstājīgi teica likt lietas tām paredzētajās vietās, viņa to nedarīja piekasīšanās dēļ, bet tādēļ, ka lieliski saprata, cik ļoti ekonomē laiku šāds vienkāršs paradums. Kaut gan, neskatoties uz mūsu cenšanos, nekārtība skapjos, plauktos un īpaši uz darbagalda reizēm rodas it kā pati no sevis, bez jelkādas mūsu līdzdalības.
Tāpēc iedaliet stundu nedēļā (vēlams vienā un tajā pašā laikā, lai doma par uzkopšanu pārvērstos refleksā) papīra kaudžu izšķirošanai un nevajadzīgo papīru likvidēšanai.

- Neuzņemieties veikt citu pienākumu un arī nenoveliet savus pienākumus uz citu pleciem.

Nav vēlams tērēt laiku:

- nekonstruktīviem strīdiem vai attiecību skaidrošanai ar jau iepriekš zināmu iznākumu;

- kāda cilvēka gaidīšanai, ja esat jau sapratis, ka viņš diez vai atnāks uz norunāto tikšanos;

- dirnēšanai pie televizora vairāku stundu garumā (nelielās devās tās varbūt ir pat zāles, taču lielās- inde);

- tukšai pļāpāšanai (tajā gadījumā, ja sarunas tēma vai sarunu biedrs neizraisa jūsos interesi);
- ilgiem un smagiem prātojumiem par to, ka jums nekam nepietiek laika.