Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121), Fid:3, Did:0, useCase: 3


Teju 72% Latvijas skolēnu ar dalību konkursos vēlas celt skolas prestižu

Redakcija
Redakcija

Vairāk nekā divas trešdaļas jeb 79% skolēnu uzskata, ka darba devēji novērtē dalību un iegūtās godalgas ar izglītību cieši saistītos uzņēmumu un organizāciju konkursos, taču mērķtiecīgi informāciju par šādām iespējām celt savu izglītības līmeni meklē vien 9% aptaujāto skolēnu, liecina Rīgas Brīvostas ikgadējā skolēnu / studentu zinātnisko darbu konkursa “Osta pilsētai” rīkotāju veiktā skolēnu aptauja.

Gadu gaitā skolēnu iespējas celt savu izglītības līmeni arī ārpus skolas un paplašināt redzesloku ir kļuvušas ārkārtīgi plašas. Dažādas organizācijas, valsts iestādes un uzņēmumi ik gadu rīko neskaitāmus konkursus, kas sniedz iespēju ne vien celt zināšanu līmeni, pieslīpēt prezentācijas prasmes, aizstāvēt savas idejas nozares līderu priekšā, bet arī iegūt mācību stipendijas un citas vērtīgas balvas. Lielākā daļa jeb 78% aptaujāto skolēnu ir piedalījušies kādas organizācijas vai uzņēmuma rīkotā konkursā. Zīmīgi, ka gandrīz tik pat (72%) skolēnu atzīst, ka dalība konkursā ir goda jautājums un būtiska nozīme ir arī iespējai ar dalību konkursos celt pārstāvētās skolas prestižu. 9% aptaujāto šis aspekts nešķiet būtisks, bet 19% skolēnu, startējot konkursos, par to nav domājuši.

Kopumā 79% aptaujāto skolēnu tic, ka darba devēji novērtē dalību un iegūtās godalgas ārpus skolas konkursos, tieši tādēļ daļa skolēnu (13%) kā galveno motivāciju dalībai ārpusskolas sacensībā min iespēju iegūt labu pieredzes ierakstu savā CV. Tikmēr 14% skolēnu labprāt piedalās konkursos, lai jau vidusskolā varētu sevi prezentēt potenciālajiem darba devējiem.

“Galvenokārt dalībai konkursos un dažādos projektos motivē tas, ka uzvarot tiek dota iespēja parādīt sevi plašākam sabiedrības lokam. Pēc vidusskolas sola skolēni būtībā ir liela masa, savukārt dalība dažādos konkursos ir labs ieraksts CV un iespēja izcelties uz masas fona. Tā ir iespēja sevi prezentēt, parādīt, ka darbu daru kvalitatīvi un mērķtiecīgi. Tas ir veids kā celts savu zināšanu un pieredzes līmeni. Ja tiek dota iespēja, kāpēc to neizmantot?”, uzskata skolēnu konkursa “Osta pilsētai 2014” uzvarētājs Kārlis Jonāss, kurš aktīvi piedalās dažādos konkursos, darbojas Eiropas Jauniešu Parlamentā un vienmēr meklē jaunas iespējas paplašināt savu redzesloku.

Visbiežāk, piesakoties konkursos, jaunieši novērtē iespēju celt savu zināšanu līmeni (23%), iespēju publiski prezentēt savas idejas (18%), tostarp skolēnus motivē iespēja iegūt vērtīgas balvas (17%) un satikt domubiedrus (15%). Nedaudz vairāk kā puse aptaujāto (54%) konkursa ietvaros gatavojuši radošus darbus - gleznojuši, fotografējuši, zīmējuši vai programmējuši, 29% - gatavojuši esejas, domrakstus vai zinātniski pētniecisko darbus, 17% - iesnieguši savus biznesa plānus.

Visbiežāk informāciju par iespējām piedalīties dažādos ar izglītību cieši saistītos konkursos skolēni gūst internetā (40%), tur pat 23% no skolas telpās izvietotās informācijas vai skolotājiem, bet 18% no draugiem un paziņām. 10% respondentu informāciju dzirdējuši vai redzējuši televīzijas un radio reklāmās, bet tikai 9% jauniešu paši mērķtiecīgi meklē informāciju par aktuālajām iespējām.

Aptauja konkursa “Osta pilsētai” ietvaros tika veikta oktobra mēnesī interneta vidē un tajā piedalījās 423 respondenti no visas Latvijas.