Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource121), Fid:258, Did:0, useCase: 3


Padomi: kā rīkoties, ja avioreiss kavējas vai tiek atcelts

Redakcija
Redakcija

Mūsdienu vienmēr steigā esošā cilvēka ikdienā neaizstājams pārvietošanās līdzeklis ir lidmašīna, kas vairākās stundās personu var nogādāt no viena līdz pat otram pasaules galam. Tomēr dažādu apstākļu dēļ var gadīties arī situācijas, kad ieplānotie avioreisi būtiski kavējas vai tiek atcelti. Šādos gadījumos svarīgi ir neapjukt un izmantot pasažieriem paredzētās kompensācijas iespējas par sagādātajām neērtībām – informāciju par to, kādas ir pasažieru tiesības un kā rīkoties šādos gadījumos, apkopojis Lielbritānijas biznesa portāls “thisismoney.co.uk”.

1. Pasažierim var atteikt iekāpšanu lidmašīnā pat, ja iepriekš notikusi rezervācija
Ikvienam pasažierim jārēķinās, ka dažādu apstākļu ietekmē ieplānotie avioreisi var kavēties vai tikt atcelti, taču var gadīties, ka pasažierim pie reģistrācijas atsaka vietu lidmašīnā pat, ja iepriekš apstiprināta biļetes rezervācija. Šādas situācijas gadās, ja spēkrats ir pārpildīts. “Pārdošanai piedāvāt vairāk aviobiļešu nekā ir vietas lidmašīnā ir ierasta prakse aviosabiedrībām, jo ir gadījumi, kad klienti iegādājas lētās biļetes un tās neizmanto. Tomēr situācijas, kad tiešām kādam pasažierim nākas atteikt iekāpšanu, nav biežas – to varam pastāstīt no pašu pieredzes,” skaidro ceļojumu aģentūras “Latvia Tours” korporatīvo risinājumu speciālists Jānis Kolomenskis. Ja tomēr šāds starpgadījums notiek, pārvadātājs vispirms aicina pieteikties brīvprātīgos atteikties no savas biļetes, kompensējot zaudējumus. Ja tomēr brīvprātīgo pasažieru vidū nav, noteiktam personu skaitam tiek liegta iekāpšana lidmašīnā, un tad pārvadātāja pienākums ir izmaksāt šiem pasažieriem kompensācijas.

2. Kompensācija pienākas, ja reiss kavējas vismaz par divām stundām
Eiropas Savienības regula paredz, ka kompensāciju pasažieris ir tiesīgs pieprasīt, ja lidojums kavējies vismaz divas stundas. Kompensējamās summas svārstās no pāris simtiem eiro līdz pat 600 eiro atkarībā no galamērķa attāluma. Par visiem lidojumiem 1500 kilometru vai mazākā attālumā pienākas 250 eiro kompensācija, par lidojumiem vairāk nekā 1500 līdz 3500 kilometruattālumā – 400 eiro, bet par visiem tiem lidojumiem, kas ir ārpus minētajām kategorijām – 600 eiro. Būtiski pieminēt, ka saskaņā ar likumu kompensāciju summas nemainās, ja iegādātā aviobiļete maksājusi vairāk.

Savukārt, ja lidojums kavējies ilgāk par piecām stundām, pasažieriem ir tiesības saņemt atmaksu pilnas biļetes cenas apmērā vai arī bezmaksas biļeti uz sākotnējo izlidošanas vietu – šāda iespēja paredzēta gadījumiem, kad apstākļi ietekmējuši sākotnējos pasažiera lidojuma plānus un tālākam ceļam vairs nav jēgas.

3. Problēmu gadījumā pārvadātājs var piedāvāt maršruta maiņu
Apstākļu ietekmē pārvadātājs pasažierim var arī piedāvāt mainīt maršrutu līdz galamērķim, izmantojot citu lidojumu ar nosacījumu, ka ielidošanas laiks nepārsniedz sākotnēji rezervētā lidojuma paredzēto ielidošanas laiku par divām līdz četrām stundām. Ja pasažieris šādu iespēju izmanto, viņam paredzēto kompensāciju samazina uz pusi.

4. Par atceltu reisu – pilna biļetes cenas atmaksa nedēļas laikā
Citādāki nosacījumi ir gadījumos, kad reiss tiek atcelts pavisam. Tad pārvadātājam jānodrošina pilna biļetes cenas atmaksa nedēļas jeb septiņu dienu laikā vai citu iespēju nokļūt galamērķī. Ir arī gadījumi, kad personām pienākas bezmaksas reiss atpakaļ uz izlidošanas vietu. “Maršruta maiņas gadījumā aviokompānijai pasažierim bez maksas jānodrošina uzturēšanās vieta līdz nākamajam lidojumam, ja nepieciešams - arī nakšņošana viesnīcā un nokļūšana līdz tai,” papildina J. Kolomenskis. Atbilstoši gaidīšanas laikam pasažierim no pārvadātāja puses jātiek nodrošinātai arī bezmaksas ēdināšanai. Tāpat ikvienam pasažierim, kam atteikta iekāpšana, kavēts vai atcelts reiss, ir tiesības uz diviem bezmaksas telefona zvaniem, teleksa, faksa ziņas vai elektroniskās vēstules nosūtīšanu.

5. Ja reisu ietekmē laikapstākļi, kompensācija nepienākas
Svarīgi atcerēties, ka pastāv reisu ietekmējoši faktori, kas pieskaitāmi pie nepārvaramiem apstākļiem, piemēram, lidojumam nelabvēlīgi laikapstākļi vai citi starpgadījumi, kas var apdraudēt pasažieru drošību. Piemēram,iedzīvotāju streiki konkrētā valstī, - šādās situācijās likums kompensācijas pasažieriem par atceltiem vai kavētiem reisiem neparedz. Saskaņā ar likumu kompensācija pasažierim netiek izmaksāta arī gadījumos, ja pārvadātājs savlaicīgi brīdina par reisa atcelšanu.
Savulaik pie nepārvaramas varas apstākļiemtika pieskaitītas arī situācijas, kad kavējumus radījušas tehniskas problēmas, taču kopš 2004. gada ar tiesas lēmumu noteikts, ka aviokompānija ir atbildīga par tehniskām problēmām un tai jākompensē pasažieriem šo problēmu dēļ nodarītās neērtības.

6. Pēc palīdzības sākotnēji jāvēršas aviokompānijā
Lai saņemtu kompensāciju, pasažierim ar rakstisku sūdzību sākotnēji jāvēršas pie aviokompānijas, skaidro portāls “thisismoney.co.uk”.Jauzņēmums nesniedz atbildi vai noraida sūdzību, pēc palīdzības var vērsties attiecīgās valsts (kurā noticis starpgadījums) pasažieru tiesības uzraugošā iestādē. Par lidojumiem no Latvijas un no trešajām valstīm uz Latviju jāvēršas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā.
Ikviena kompensācija, kas saskaņā ar likumu pienākas pasažierim, ir izmaksājama skaidrā naudā. Ar rakstisku klienta piekrišanu kompensāciju iespējams saņemt arī ceļojumu kuponu un/vai citu pakalpojumu veidā.