Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource1 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource1), Fid:69, Did:0, useCase: 0

Uzdrošinieties, un jums izdosies!

Drukāt

Gribējās, lai šis stāsts būtu kā iedrošinājums visiem, kas šobrīd vēlas spert nākamo soli dzīvē, bet vēl nespēj par to izšķirties. Piedāvājam sarunu ar Montesori bērnu attīstības centra "Darbīgās rociņas" izveidotāju un vadītāju Ingūnu Mikudu, kas nenobijās un realizēja savu sapni. Par spīti grūtiem laikiem.

Uzdrošinieties, un jums izdosies!

Varbūt nedaudz muļķīgs jautājums šais laikos, bet kā tas nācās, ka arī tu papildināji bezdarbnieku rindas?

No pēdējās darba vietas valsts pārvaldē pirms nepilniem 2 gadiem biju spiesta aiziet štatu samazināšanas dēļ, jo budžeta taupības nolūkos ievērojami tika samazināts ierēdņu skaits. Tomēr to neuztvēru kā bargu likteņa triecienu, jo doma, ka profesionālajā jomā vēlos pārmaiņas, mani nepameta jau krietni ilgu laiku. Protams, ja uz šo pavērsienu paraugās tikai no materiālā viedokļa, tad esmu zaudētāja un ne pa jokam. Tomēr pieklājīga un garantēta ikmēneša samaksa vien nespēj sniegt gandarījuma sajūtu, ja saproti, ka darbs, ko dari, nevienam tā īsti nav vajadzīgs. Un tad rodas jautājums – vai tiešām ir vērts trešdaļu dzīves pavadīt darba vietā bez prieka, tikai vienaldzīgi ‘’atstrādājot”?

Kā izmantoji laiku, kad biji bezdarbniece?

Tas, protams, bija pārdomu laiks, ko īsti uzsākt tālāk. Bija pilnīgi skaidrs, ka vēlos veidot kaut ko savu, nevis nemitīgi pakļauties citu norādījumiem, kā to biju darījusi daudzus gadus iepriekš. Kamēr strādāju valsts pārvaldē, nemitīgi saskāros ar dažāda veida problēmām visās mūsu valsts nozarēs, jo ikdienas izskatīju iedzīvotāju iesniegumus un sūdzības. Arī par to, ka Rīgā ir ļoti smaga un problemātiska situācija ar bērnudārziem. Un tā ik pa brīdim pieķēru sevi domājam par privātā bērnudārza izveidi, tomēr nesteidzos, jo ļoti ilgi šaubījos, vai joma, kurā veidot uzņēmējdarbību, patiešām varētu būt saistīta ar pedagoģiju. Par labu tam izšķīros arī tāpēc, ka man ir pedagoga izglītība un darba pieredze, jo tomēr uzskatu, ka katram ir jādara tas, ko viņš prot. Taču gala lēmums nāca ilgi un nobrieda palēnām.

Vai apmeklēji arī kādus kursus?

Šajā laikā izmantoju iespēju apgūt projektu vadību divu mēnešu kursos, ko piedāvāja Nodarbinātības valsts aģentūra. Godīgi jāteic, ka par teicamu projektu vadītāju mācoties šajos kursos kļūt nevar, un es kā darba devējs noteikti neizvēlētos darbinieku, kurš izglītību ir ieguvis šādā veidā. Tomēr kaut kādu priekšstatu par projektu vadību kursi deva, un biznesa ideju par bērnudārza izveidi kursu noslēgumā iesniegšanai Hipotēku un zemes bankā programmā ‘’Altum” es sagatavoju. Vēl bezdarbnieka periodā bija iespēja mācīties angļu valodu, tomēr šie kursi absolūti nesniedza cerēto. Diemžēl angļu valoda tajos skanēja pavisam reti un arī grupas biedri bija sagadījušies tādi, kuriem lielākoties vairāk interesēja tikai stipendija, nevis iegūstamās zināšanas.

Kā notika tālākā projekta rakstīšana un finansējuma iegūšana?

Ideju par bērnudārza izveidi programmā ‘’Altum” atzina par atbilstošu izvirzītajiem kritērijiem un banka atzina, ka varu sākt darbu pie biznesa plāna sagatavošanas. Tā kā man nebija ne uzņēmējdarbības pieredzes, ne arī atbilstošas izglītības, izmantoju piedāvājumu apgūt biznesa pamatus 80 stundu programmā, ko arī piedāvāja ‘’Altum”. Pēc tam sāku rakstīt. Darīju to pirmo reizi dzīvē, tomēr sapratu, ka plānu vēlos uzrakstīt pati. Palīdzību speciālistam lūdzu tikai finanšu dokumentu izstrādāšanā, jo sapratu, ka man vienai tas nebūs pa spēkam. Biznesa plāna rakstīšana nebija viegla, jo piederu pie cilvēkiem, kas ļoti pārdomā katru vārdu, ko uzliek uz papīra, tāpēc darbs tapa lēni un diezgan grūti.
Lielas cerības par to, ka banka varētu atzīt par atbalstāmu pirmo mēģinājumu neloloju, tāpēc bija liels pārsteigums, kad saņēmu pozitīvu lēmumu. Pirmajā mirklī pat nesapratu - priecāties vai raudāt. Tomēr, ja izvērtēju savas tā laika sajūtas, tad jāsaka, ka zemapziņā jau biju pieņēmusi bērnudārza izveidošanas ideju par pilnīgi loģisku turpinājumu turpmākajai dzīvei. Un šajā gadījumā varu tikai piekrist, ka domām ir milzīgs spēks. Ja mēs par kaut ko ļoti domājam un ticam, tad ar savām domām un ticību palīdzam tam pie mums atnākt. Tāpēc atmetu visas šaubas un sāku rīkoties – reģistrēju SIA, sāku iekārtot telpas, pasūtīt mācību materiālus, mēbeles un veikt citas nepieciešamās lietas. Un tad vairs nav laika īpaši prātot, ir vienkārši jārīkojas.

Kā tu nonāci līdz Montesori pedagoģijai?

Ne mirkli nebija šaubu, ka manam bērnudārzam ir kvalitatīvi jāatšķiras no citiem, nodrošinot individuālu pieeju katram bērnam un sniedzot iespēju vispusīgi attīstīties mierīgā, mājīgā atmosfērā bez stresa, trokšņa un steigas. Brīdī, kad strādāju pie biznesa idejas un meklēju dažādu informāciju, atradu piedāvājumu apgūt Montesori praktisko pedagoģiju 14 mēnešu apmācības programmā, ko arī izmantoju. Tieši mācību laikā sapratu, ka šis ir trūkstošais posms, kurš izdzēsa jebkuras šaubas par to, kādu un vai vispār vēlos veidot bērnudārzu. Pasaulē ir pazīstamas un tiek praktizētas dažādas alternatīvās pedagoģijas, no kurām arī Latvijā pazīstamākās ir Valdorfa un Montesori pedagoģija. Studējot praktisko Montesori pedagoģiju, manī nostiprinājās pārliecība, ka tieši tā man ir vistuvākā, saprotamākā un pieņemamākā.

Un kas tad Montesori pedagoģijai ir tik īpašs un atšķirīgs no citām?

Tās dibinātāja ir itāļu ārste un pedagoģe Marija Montesori, kura savu pirmo bērnu māju nodibināja jau 1907.gadā. Montesori apmācības metode bērniem ir domāta apmēram no 2 gadu vecuma, bet patiesībā bērns tai ir gatavs jau kopš dzimšanas. Metode balstīta uz pārliecību, ka bērns mācās, esot kustībā. Jo mazāks bērns, jo vairāk viņam nepieciešams attīstīt kustības un tveršanas prasmi. Tāpēc Montesori sistēma ir balstīta uz principu - no tveršanas kustības uz saprašanu. Līdz gada vecumam bērns vēl nerunā, taču, praktiski darbojoties caur sajūtām, viņš jau aptver daudzas lietas – piemēram, ka klucītim ir stūri, bet bumbiņai nav. Kad pēc kāda laika bērna apziņā jau ir nostiprinājies klucīša un bumbiņas apveids un vecāki piedevām pastāsta, kā kuru priekšmetu sauc, bērns nekļūdīgi atnes prasīto lietu.
Montesori apmācības mērķis ir nevis piebāzt bērna galvu ar informāciju, bet iemācīt pašam patstāvīgi to meklēt un pielietot savā dzīvē. Mūsu nodarbībās bērns pats izvēlas, ar kādu materiālu rotaļāties, pats izšķiras par sava darba ritmu un tempu, kā arī patstāvīgi pieņem lēmumu, vai konkrētajā brīdī vēlas darboties viens vai kopā ar citiem. Brīvā izvēle bērnos rada disciplīnu, jo tā nāk no viņa paša un nav audzinātāja izvirzīts nosacījums.
Visi Montesori materiāli, ar kuriem bērni strādā, ir veidoti tā, lai trenētu pirkstiņus, attīstītu pareizu zīmuļa un pildspalvas satvērienu un nodrošinātu glīta rokraksta veidošanos. Ir zinātniski pierādīts, ka darbošanās ar rokām un pirkstiem stimulē tos smadzeņu centrus, kas ir atbildīgi par valodas attīstību. Tāpēc arī mūsu nosaukums ir ‘’Darbīgās rociņas”.

Cik ilgi jau strādājat ?

Centrs tika atvērts 2010.gada 20.oktobrī . Nosaukums Montesori vārdu ietver tāpēc, lai vecākiem būtu skaidrs, ka viņu atvasēm tiek piedāvāta atšķirīga pedagoģiskā pieeja. Pie mums nāk bērniņi no 2 gadu vecuma, un visi kopā darbojamies vienā grupiņā. Tāpat arī piedāvājam tikai rīta, individuālās, mūzikas un mākslas nodarbības, varam mazuļus pieskatīt arī vakaros un brīvdienās.
Ir pagājuši pirmie 3 mēneši, un ar patiesu prieku varu teikt, ka bērniem pie mums patīk!

Ko tu gribētu teikt tiem, kas šobrīd neizlēmīgi svārstās par savu varēšanu?

Teikšu vecum veco patiesību, ka mēs katrs šajā pasaulē esam nākuši ar konkrētu uzdevumu - vai nu to apzināmies, vai nē. Un mums netiek uzlikts paveikt vairāk, kā mēs spējam. Jautājums ir tikai, vai mēs to pieņemam kā slogu vai arī meklējam veidus un iespējas, kā padarīt to ar prieku, gūstot patiesu gandarījumu un dzīves piepildījumu. Mums apkārt ir ļoti daudz brīnišķīgu, izpalīdzīgu un atsaucīgu cilvēku, un tikai no mums pašiem ir atkarīgs, vai viņi nāks palīgā vai arī grūtā brīdī novērsīsies.
Uzdrošinieties, un jums izdosies!
.

     [+] [-]

, 2011-02-13 11:51, pirms 8 gadiem
Apsveicu! Lieliska pieredze !T`tad apstiprinās sen zināmā patiesība- kustībā ir dzīvība!:-)

     [+] [-]

, 2011-02-13 11:55, pirms 8 gadiem
Man bija interesanti uzzināt par Montesori pedagoģiju.

     [+] [-]

, 2011-02-13 13:08, pirms 8 gadiem
Malacis sieviete. Ir tomēr mums cilvēki, kas nasaļimst dzīves grūtību priekšā, bet cīnās un uzvar.

     [+] [-]

, 2011-02-13 19:27, pirms 8 gadiem
Žēl, ka mani bērni jau pārauguši bērnudārza vecumu. Kad mums vajadzēja, Montesori pedagoģija nebija pieejama dārziņā... Zinu, ko saku, jo pati arī esmu apguvusi Montessori kursu. Piemēram, matemātika ar šo metodi kļūst vienkārša un saprotama - bērniem 4-5 gadu vecumā nav problēmu izprast gan saskaitīšanu, gan atņemšanu, gan reizināšanu un dalīšanu ar 4-ciparu skaitļiem. Būtu labi, ja arī pašvaldību dārziņos to vairāk praktizētu.

     [+] [-]

, 2011-02-13 19:47, pirms 8 gadiem
Ta metodika izklausās laba. Diez vai ir arī sākumskolas vecuma bēŗniem, un vai kādā Rīgas skolā to praktizē?

     [+] [-]

, 2011-02-14 00:23, pirms 8 gadiem
prieks ka cilvēkiem veicas un izdodas

     [+] [-]

, 2011-02-14 00:37, pirms 8 gadiem
Brīnišķīga intervija. Paldies par to. Šādi cilvēki iedvesmo arī citus ar savu pieredzi.

     [+] [-]

, 2011-02-15 12:42, pirms 8 gadiem
Gribētos kaut ko vairāk uzzināt par Montesori teoriju.

     [+] [-]

, 2011-02-16 16:34, pirms 8 gadiem
Montessori sākumskola pagaidām vēl ir tikai mūsu sapnis, bet ir valstis, kur ne tikai sākumskola, bet arī pamatskola ir kā Montesori māja. Domāju, ka ar laiku arī pie mums būs vismaz sākumskola.
Ta metodika izklausās laba. Diez vai ir arī sākumskolas vecuma bēŗniem, un vai kādā Rīgas skolā to praktizē?

     [+] [-]

, 2011-02-16 16:37, pirms 8 gadiem
Mūsu centra mājas lapā darbigas rocinas.lv sadaļā "Montesori" var izlasīt gan par Mariju Montesori, gan viņas izstrādāto pedagoģijas metodi, gan mācību materiāliem. Ingūna
Lo rakstīja: Gribētos kaut ko vairāk uzzināt par Montesori teoriju.

     [+] [-]

, 2011-02-16 22:20, pirms 8 gadiem
Dod Dievs visiem atrast savu vietu dzīvē kā tas izdevies Ingūnai. Lai tad nu veicas un kā saka - rokas no darba nepagurst. Veiksmi!

     [+] [-]

, 2011-02-16 22:24, pirms 8 gadiem
Drosmīgiem pieder pasaule. Mēs par drosmīgiem.

     [+] [-]

, 2011-02-16 23:26, pirms 8 gadiem
Es gan neesmu speciaalists sajaa izgliitiibas jomaa , bet noveelu veiksmi un izturiibu!

     [+] [-]

, 2011-02-17 13:56, pirms 7 gadiem
Skaists raksts. Arī es esmu palikusi bez darba un šobrīd meklēju savu vietu dzīvē. Raksts mani iedrošināja rīkoties.

     [+] [-]

, 2011-02-17 14:20, pirms 7 gadiem
Piekrītu Lailai. Drosmīgiem cilvēkiem visi ceļi vaļā, kā saka: vajag tik rakt!

     [+] [-]

, 2011-02-17 21:15, pirms 7 gadiem
Vai tiešām visi bērni ir vienā grupiņā ?

     [+] [-]

, 2011-02-19 21:25, pirms 7 gadiem
Jā, visi bērniņi darbojas vienā grupiņā un tas izdodas ļoti labi.
Vai tiešām visi bērni ir vienā grupiņā ?

Tev jābūt autorizētam,





"Ja gudrais norāda uz mēnesi, muļķis skatās uz pirkstu."
/ Konfūcijs /






Http://www.RezervesDALAS24.Lv