Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource1 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource1), Fid:254, Did:0, useCase: 0

Lauda Air traģēdijas iemesli izpētīt un kā aviokatastrofas cēloņu atklāšana palīdz uzlabot drošību

Redakcija
Redakcija

Lai arī cik tas neizklausītos drūmi, tomēr bieži vien rūpīga aviokatastrofu cēloņu izmeklēšana ļauj uzlabot lidojumu drošību visā pasaulē. Tāda bija, piemēram, šokējošā katastrofa, kurā cieta trīskārtējam F1 pasaules čempionam Nikijam Laudam piederošās lidsabiedrības lidmašīna.

Tas notika 1991.gada 26.maijā. Piecpadsmit minūtes pēc pacelšanās no Bangkokas lidostas, apmēram 7500 m augstumā lidsabiedrības „Lauda Air” lidmašīna, kas bija ceļā no Honkongas uz Vīni, kļuva nevadāma un nogāzās Taizemes džungļos.

Vēsturiskās „Lauda Air” traģēdijas iemesli izpētīti vienā no TV kanāla „National Geographic” seriāla „Aviokatastrofu izmeklēšana” jaunās sezonas raidījumiem.

Aviokatastrofā gāja bojā 213 pasažieri un desmit apkalpes locekļi. Šī bija pirmā reize, kad problēmas piemeklēja „Boeing 767” – vienu no pasaulē populārākajiem un biežāk izmantotajiem lidmašīnu modeļiem.

Nelaimes izmeklēšanai tika pievērsta īpaša uzmanība, jo bija ļoti svarīgi noskaidrot tās iemeslu. Lidmašīnas „melnā kaste” bija stipri bojāta, tomēr apkalpes sarunu ieraksti bija saglabājušies. Un jau drīz vien izmeklētājus gaidīja pārsteigums – kreisā motora virzienmainis, kas palīdz piezemēties, bija pilnībā izvērsts. Ko tas nozīmēja?

Cēloņu noskaidrošanā aktīvi iesaistījās arī lidsabiedrības īpašnieks, bijušais Pirmās formulas pilots Nikijs Lauda.

„Klausieties, puiši – tas ir mans vārds, manas aviosabiedrības lidmašīna, mana avārija,” raidījumā „Aviokatastrofu izmeklēšana” savas izjūtas atklāj 70.gadu autosporta zvaigzne. Lauda demonstrēja to pašu neatlaidību, kas viņam bija raksturīga kā Pirmās formulas pilotam. Viņš pieprasīja plašu katastrofas apstākļu izmeklēšanu, tostarp arī lūdzot „Boeing” izpētīt lainera tehniskos raksturlielumus.

Rūpnīcas veiktie testi parādīja, ka, lidojot ar salīdzinoši zemu ātrumu – 500 km/h, pēkšņa virzienmaiņa aktivizēšanās gadījumā ir iespējams saglabāt vadību, savukārt pie lieliem ātrumiem – ap 900 km/h – lidmašīna kļūst pilnībā nevadāma.

„Manuprāt, vissliktākā lieta dzīvē ir pelēkās zonas. Es tās ienīstu, taču ir tik daudz aviokatastrofu, par kuru iemesliem nekas nav zināms. „Lauda Air” traģēdijas iemesls tika precīzi noskaidrots, tādējādi uzlabojās visu lidmašīnu drošība. Un tā ir vienīgā pozitīvā vēsts par šo briesmīgo notikumu,” saka trīskārtējais pasaules čempions Nikijs Lauda.

Pēc šā notikuma „Boeing” vairākos lidmašīnu modeļos uzlaboja konkrētās detaļas tehnoloģiskos risinājumus.

Skaties kanālā „National Geographic”, kā izmeklētājiem, konstruktoriem izdevās atrisināt tehnisko mīklu, kas radīja šo negadījumu. Uzzini pārsteidzošus faktus par šo un citām vēsturiskām aviokatastrofām, kā arī to patiesos iemeslus. Raidījuma „Aviokatastrofu izmeklēšana” 13.sezonas sērijas skatāmas no 2015.gada 5.janvāra pirmdienās plkst. 21.00.

Kanālu "National Geographic" skatās 180 valstīs 45 valodās. Latvijā kanāls, kas iekļaujas grupā "FOX International Channels" (FIC), ar latviešu un krievu valodās ar subtitriem ir pieejams "Lattelecom", "Baltcom", "Izzi", "Livas", "Latnet TV", "SkaTVis" un "Mits LV" abonentiem.





Http://www.RezervesDALAS24.Lv