Layout: current: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource1 ), alternative: getContentLayout (Cid: Cache\Templating\LayoutCustomizations\Epadomi\CustomizationSource1), Fid:57, Did:0, useCase: 0

Avārijai pietiek ar vienu neuzmanības sekundi

Latvijā lielākā apdrošināšanas sabiedrība BALTA kopā ar auto ekspertu Paulu Timrotu veica praktisku eksperimentu, lai pārliecinātos, kas ir biežākie un bīstamākie uzmanības novērsēji ikdienas satiksmē un potenciālie autoavāriju izraisītāji. Braucot 50 kilometrus stundā, vienā sekundē tiek veikti 13,88 metri, kas ir pietiekami ilgs laiks, lai rastos avārijas situācija. Eksperiments parādīja, ka pat neilga brauciena laikā „neuzmanīgi” tiek nobraukti ļoti daudz metru, kuru laikā ir pavisam reāla iespēja avārijas izraisīšanai.

Eksperimentā trīs autovadītāji kopā ar Paulu Timrotu devās nelielā izbraukumā pa speciālu poligonu, kurā tika izvietoti dažādi „kaitēkļi”, kas var gadīties ceļā, piemēram, „Kāpurvilcējs” jeb lēni braucošs autovadītājs, kas traucē satiksmi vai izrādās, „Bedrugrauzis” jeb bedres, kas novērš uzmanību no ceļa, kā arī „Mācītājmārīte” jeb komentējošs blakussēdētājs, kas nemitīgi aizrāda un māca šoferi, kā pareizāk braukt. Eksperimentā Pauls Timrots atļāva autovadītājam pie stūres ēst, lasīt īsziņas un pārslēgt radio stacijas, kā jau vairums autovadītājs to mēdz darīt. Testa laikā auto eksperts skaitīja, cik ilgu laiku viens autovadītājs pavada, braucot ar novērstu skatienu no ceļa. Rezultātā viens autovadītājs uz ceļu 5 km braucienā neskatījās 23 sekundes.

Auto eksperts Pauls Timrots norāda, ka velosipēdisti, motociklisti, gājēji vai priekšmeti uz ceļa ir ikdienišķa satiksmes sastāvdaļa, līdz ar to pietiek tikai ar vienu sekundi, lai notiktu autoavārija. „Lai saprastu, cik svarīgi ir skatīties uz ceļu, jāveic mazs matemātikas uzdevums - cik metru nobraucam vienā sekundē? Tātad – 50 kilometri stundā ir 13,88 metri sekundē, bet 90 kilometri stundā ir tieši 25 metri vienā sekundē! Tāpēc aicinu ikvienu pašam sev uzdot jautājumu - braucot pa šoseju, cik tas ir droši - neredzēt ceļu 50 metrus, kamēr meklējām citu radiostaciju, ēdam hamburgeru vai atbildam uz īsziņu?” retoriski jautā Pauls Timrots.

BALTA atlīdzību direktors Ingus Savickis norāda, ka nopietna daļa autoavāriju notiek tieši neuzmanības dēļ, kad autovadītājs ir zaudējis savu modrību un koncentrēšanās spējas. Saskaņā ar ASV Nacionālā autoceļu satiksmes drošības administrācijas un Virdžīnijas tehniskā transporta institūta (VTTI) pētījumu*, 80% no automašīnu negadījumiem notiek autovadītāja neuzmanības dēļ, kuri radušies trīs sekundes pirms avārijas. Līdzīgu statistiku savā pieredzē ir novērojis arī apdrošinātājs BALTA, piemēram, negadījumi, kad viena mašīna ieskrien otras automašīnas aizmugurē, lielākoties ir tieši neuzmanības izraisīti negadījumi.

Kā rāda VTTI pētījums*, mobilā tālruņa lietošana braukšanas laikā vismaz 23 reizes palielina risku iekļūt avārijā. Tai pašā laikā Ņujorkas žurnāls „Prevention” izpētījis, ka vairāk nekā 85% no visiem mobilo telefonu lietotājiem regulāri runā un sakaru ierīci izmanto automašīnas vadīšanas laikā.

„Mobilā telefona zvans vai tā nokrišana, bērnu raudāšana, citu pasažieru runāšana, norādīšana uz blakus lietām ārpus auto ir tie iemesli, kas diemžēl visefektīvāk un ātrāk novērš autovadītāja uzmanību. Protams, arī miegainība vai slikta pašsajūta bieži vien mēdz būt iemesls traucētām autovadītāja koncentrēšanās spējām. Tāpēc arī kopā ar Paulu Timrotu nolēmām praktiski pierādīt uzmanības un koncentrēšanās nozīmi auto vadīšanas laikā, īpašā kampaņā aicinot autovadītājus aizdomāties par saviem ikdienas ieradumiem, kas apdraud pašu, līdzcilvēkus un kopējo satiksmes drošību,” skaidro I.Savickis.

„Svarīgs ir ne tikai skatiens, bet arī uzmanības koncentrēšana tam, kas notiek uz ceļa. Cilvēks, kurš pat skatās uz ceļu, bet runā pa telefonu, tik un tā pilnībā nav koncentrējies braukšanai – viņš bieži vien nepamatoti palēnina braukšanas ātrumu vai lēnām iebrauc citā joslā un nespēj pārslēgt pārnesumus. Ikviens, kurš domā, ka ir tik veikls, ka var zvanīt un stūrēt reizē, maldās, bet pagaidām viņam vienkārši ir veicies,” papildina auto eksperts Pauls Timrots.

BALTA savā eksperimentā un jaunajā kampaņā interesantā un neparastā formā aicina ikvienam autovadītājam aizdomāties par drošību uz ceļa un saviem ikdienas ieradumiem, kas ietekmē kopējo satiksmes drošību. Ar veiktajiem eksperimentiem kopā ar Paulu Timrotu iespējams iepazīties sociālajā tīklā „Youtube”:













" Varbūt mēs tā esam pieraduši skriet darbā, ka drusku brīvības mūs jau traucē."
/ Ēriks Marija Remarks /






Http://www.RezervesDALAS24.Lv